SME

Ľudia zo sovietskej Ukrajiny, Bieloruska a Ruska v pozornosti filantropov

Slovenské "nie" politike Kremľa.

Jedáleň v ruskom meste Alexejevka. Obedy mohla vydávať aj vďaka československej pomoci, do ktorej prispievali aj ľudia zo Slovenska.Jedáleň v ruskom meste Alexejevka. Obedy mohla vydávať aj vďaka československej pomoci, do ktorej prispievali aj ľudia zo Slovenska. (Zdroj: Profimedia/ČTK)

Solidarita s utláčanými ľuďmi a utečencami z boľševikmi ovládaného, kedysi mocného ruského impéria mala v aktivitách slovenskej inteligencie z 1. polovice 20. storočia aj filantropickú stopu. Bolo by však mylné označovať túto pomoc len za prejav sympatií k slovanskej vzájomnosti, jednote či dokonca lásky k Rusku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Panslavizmus, slavianofilstvo či rusofilstvo majú v slovenskom intelektuálnom prostredí svoje miesto. Ich korene treba hľadať v 19. storočí, menovite v úvahách Jána Kollára v diele O literárnej vzájemnosti mezi kmeny a nářečími slávskými. Práca prekročila pomyselný slovenský prah a stala sa dôležitým východiskom podobne zmýšľajúcich ľudí vo vtedajšej Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Nový náboj tejto idey dal Ľudovít Štúr v diele Slovanstvo a svet budúcnosti, v ktorom písal o integračnej úlohe nadradeného Ruska voči slovanským národom. Koncepčne naňho nadviazal spisovateľ, politik a ideológ Slovenskej národnej strany Svetozár Hurban-Vajanský, ktorý nekriticky vzhliadal k Rusku a videl v ňom štát schopný „oslobodiť bratské slovanské národy“ v Rakúsko-Uhorsku.

Avšak od konca 19. storočia čoraz častejšie narážali romantizujúce predstavy o spoločnej slovanskej rodine národov na kritické ohlasy prevažne liberálnych, ľavicových a kresťanských intelektuálov. Silnou skúškou prešli tieto predstavy po udalostiach v niekdajšej Ruskej ríši: v novembri 1917 boľševici prevzali moc nad krajinou, ale odpor voči nim rozpútal krvavú občiansku vojnu.

SkryťVypnúť reklamu

Realitou bola politická nestabilita boľševického režimu, neustále vojenské zrážky znepriatelených strán a represívne akcie voči obyvateľstvu. Začiatkom 30. rokov, po stabilizácii sovietskeho režimu, však prišlo k inej vážnej tragédii: k riadenému hladomoru a to prevažne v oblastiach sovietskej Ukrajiny.

Keď do strednej a západnej Európy začali presakovať správy o utrpení hladujúcich, viacerí politici, právnici, kňazi, učitelia, lekári, podnikatelia, umelci mužského i ženského pohlavia, no napokon aj širšia spoločnosť na Slovensku sa rozhodli im hmotne, organizačne a finančne pomôcť.

Motívy ich pomoci boli rôzne: u jednotlivcov zohrávali rolu osobné, príbuzenské, profesijné kontakty, u funkcionárov organizácií hospodárske väzby. Mohli mať aj prejav humanitárnej a kresťanskej solidarity, od ktorej sa logicky odvíjala kritika despotizmu/diktatúry a antikomunizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Iste, na niektorých mohlo pôsobiť vedomie príslušnosti k slovanským národom, t. j. ako k rodine hodnej pomoci. Nemožno však opomenúť ani pohnútky tkvejúce v túžbe po slobodnejšom a demokratickejšom ruskom svete, Ukrajinu nevynímajúc. Ako budeme vidieť, názory o ukrajinskej identite a štátnosti neboli cudzie ani v slovenskom intelektuálnom priestore medzivojnového obdobia.

Nápomocní politici

Už v roku 1911 mal politik a lekár Vavro Šrobár obavy, „že dnešná škola vychová bezcharakterných a nemravných ľudí. Tlupa lačných renegátov mátoží už po celej krajine. Dnes držia s mocou, ktorá ich platí; zajtra, ako sami nehanebne hovoria, budú slúžiť aj Rusovi, len nech ich poriadne platí!“

Šrobár už pred týmto vyhlásením pochopil základný omyl panslavizmu a rusofilstva: nemožno očakávať oslobodenie od ruského cára-despotu.

SkryťVypnúť reklamu

Po vzniku Československa sa stal ministrom s plnou mocou pre správu Slovenska a nástrahy ruskej politiky mali už červený kremeľský náter. Keď na jar 1919 maďarská červená armáda prepadla južné Slovensko, prišlo k ďalšiemu zbedačovaniu obyvateľstva.

Avšak Šrobár už od svojich čias lekárskej praxe pomáhal. Ak bolo treba – od svojich pacientov nevyberal peniaze. Časopis Hlas, v ktorom kritizoval naivný panslavizmus, istý čas financoval z vlastných zdrojov.

Filantropický cit sa v ňom zobudil i v náročnom období okupácie Slovenska maďarskými boľševikmi: „Našich boháčov musíme prinútiť k obetiam, aby odpomohli biede na Slovensku“, emotívne uviedol v apríli 1919 na poradách slovenských županov.

Dostával však informácie aj o katastrofálnej situácii ľudí v revolučne ladenom Rusku. Napríklad 27. augusta 1921 dostal pozvanie na poradu o organizovaní zdravotníckej pomoci pre týchto ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Nemožno prehliadnuť ani ďalšiu vplyvnú osobu vo verejnom živote na Slovensku – Martina Mičuru. Povolaním právnik, no predovšetkým v r. 1920 – 1922 minister s plnou mocou pre správu Slovenska, mal niekoľko dôvodov na poskytnutie vlastného organizačného a finančného kapitálu.

Ako stúpenec politického katolicizmu, pravicovo-konzervatívnych tendencií odmietal boľševických vládcov v Kremli a ich spojencom – maďarským boľševikom, sa v pozícii tekovského župana postavil na odpor.

Počas slovenského štátu zastával vysoké úradné a súdne pozície, no zároveň v utajení spolupracoval s nekomunistickým protifašistickým odbojom. To všetko sa zrejme podpísalo na jeho deportácii do Sovietskeho zväzu, ktorú v lete 1945 uskutočnili agenti sovietskej tajnej služby.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB8DN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Utečenecká kríza vo svete
Odoberať tému

Súvisiace témy: Rusko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  6. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  7. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  4. Invázne rastliny ako superpotraviny
  5. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  6. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 680
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 783
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 956
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 378
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 1 853
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 1 668
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 662
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 536
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

K novému humanizmu viedla trpká cesta.


a 1 ďalší 15

Myšlienka sa zrodila na konci 30. rokov.


a 1 ďalší 2

Zabudnutý kraj odkrýva svoje špičkové kultúrne dedičstvo


2

Ako sa Indovia naučili piť čaj.


Eliška Beniaková a 1 ďalší 4
SkryťZatvoriť reklamu