SME

Porsche, Ferry

Vraj jablko nepadá ďaleko od stromu. Platí to aj pre rodinu Porscheovcov. Kým Ferdinand Porsche celú dynastiu založil, jeho syn Ferdinand Anton Ernst, prezývaný Ferry, stál za vznikom prvého „poršiaka“. Narodil sa pred 100 rokmi, 19. septembra 1909.

Ferry so svojím otcom.Ferry so svojím otcom. (Zdroj: WIKIMEDIA, MOTORSPORT.SE)

Vraj jablko nepadá ďaleko od stromu. Platí to aj pre rodinu Porscheovcov. Kým Ferdinand Porsche celú dynastiu založil a určil jej osud na sto rokov dopredu, jeho syn Ferdinand Anton Ernst, prezývaný Ferry, stál za vznikom prvého „poršiaka“. Narodil sa pred 100 rokmi, 19. septembra 1909.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ferdinand Anton Ernst Porsche

Narodil sa 19. septembra 1909.

Firmu Porsche založil v roku 1930 jeho otec, stál pri jej zrode.

Začal s výrobou modelu 356.

Zomrel 27. marca 1998.

Volkswagen Chrobák a Porsche 356 sú vlastne strýkom a synovcom. Prvý z nich je dieťaťom Ferdinanda Porscheho, zatiaľ čo pod vývoj 356-ky sa podpísal mladší člen rodiny. Ale tomuto príbuzenskému vzťahu predchádzala celá história rodiny, ktorá je zároveň dôležitým príbehom v dejinách európskeho automobilizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Od tankov po ľudové autá Český rodák Ferdinand Porsche urobil začiatkom dvadsiateho storočia kariéru v automobilovom priemysle. Neskôr, v roku 1930 založil firmu majúcu v mene vlastné priezvisko. Jeho syn Ferry v nej bol jedným z prvých zamestnancov. Napriek pomerne nízkemu veku získaval čoraz viac zodpovednosti zároveň s otcovou rastúcou slávou.

Ten bol nemeckým nacistickým režimom poverený založiť vo Wolfsburgu závod na výrobu ľudových vozidiel Volkswagen. Tak vznikol aj dnes už legendárny Volkswagen Beetle, pričom jedným z návrhárov bol aj Ferry, dušou celého projektu bol však jeho otec. Keď pred vojnou Porsche slávnostne otváral najväčší závod na výrobu áut v krajine, asistoval mu práve Hitler.

Kooperácia s nacistami sa prejavila aj počas samotnej druhej svetovej vojny. Rodina Porscheovcov sa venovala výrobe obrnených vozidiel pre nemeckú armádu, predovšetkým tankov. Aby sa vyhli hrozbe bombardovania priestorov rodinnej firmy v Stuttgarte, Ferry presunul výrobu do Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu

Po vojne sa on aj jeho otec dostali do zajatia, no už v roku 1946 sa Ferry pokúsil vrátiť do Nemecka a pokračovať v práci. To mu však spojenci neumožnili, preto v júli 1946 previedol celú firmu do rakúskeho mestečka Gmünd.

Práve tu začal s výrobou jedného z najslávnejších áut histórie, Porsche 356. Hovorieval pritom, že sa preň rozhodol preto, lebo nikde na cestách nevidel iné auto, ktoré by dostatočne vyhovovalo jeho vkusu. V Gmünde vyrobili ručne približne 50 kusov, pričom namiesto klasických plechov použili hliníkovú konštrukciu.

Späť do Nemecka, konkrétne do Zuffenhausenu, sa výroba presunula až v roku 1950 a pokračovala do apríla 1965. 356-ky postupne nahradil ešte ďalší slávny model 911.

Slávne 356 Porsche 356 sa umiestnilo v prvej desiatke rebríčka najlepších športových áut všetkých čias podľa prestížneho magazínu Sports Car International.

SkryťVypnúť reklamu

I keď boli zo začiatku populárne predovšetkým v Rakúsku a Nemecku, 356-ky postupne prerazili a stali sa hitom na oboch stranách Atlantiku. Vďačili za to kvalite a najmä aerodynamickému, pretekárskemu tvaru. Majitelia na nich mohli rovnako dobre pretekať a zároveň sa voziť po uliciach, najlepšie vo verzii kabriolet. Počas celej výroby sa ich vyrobilo približne 76­tisíc kusov. To už bol pri Ferrym aj jeho otec, ktorého dostal z väzenia na kauciu v auguste 1947. Na synove projekty starostlivo dozeral a tvrdil, že každý detail by navrhol presne tak, ako syn. Po otcovej smrti pokračoval Ferry ako najvyšší predstaviteľ firmy až do roku 1989.

Ferry Porsche zomrel 74 dní pred 50. výročím založenia slávnej spoločnosti, 27. marca 1998 vo veku 88 rokov na rodinnej farme v rakúskom Zell am See.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Teodor Kuna

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 707
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 351
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 943
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 582
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 472
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 097
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Skôr než jeho architektov poznáme jeho ničiteľa Herostrasa.


a 1 ďalší

Po Semiramidiných vysunutých záhradách pátrajú archeológovia dlhé desaťročia


a 1 ďalší

Nové objavy v egyptológii posúvajú naše poznanie


Martin Odler a 1 ďalší

Čo všetko stojí za gréckym zoznamom siedmich divov sveta?


a 1 ďalší 2
SkryťZatvoriť reklamu