SME

Post, Wiley - letecký rekordman

22. júl 1933. Po 7 dňoch 18 hodinách a 49 minútach pristáva lietadlo Lockheed Vega s menom Winnie Mae a s pilotom Wileyom Postom. Ten sa preletením vyše 25 ­tisíc kilometrov stáva prvým sólo pilotom, ktorý obletel okolo sveta.

Wiley Post (dole) a lietadlo Winnie Mae v múzeu.Wiley Post (dole) a lietadlo Winnie Mae v múzeu. (Zdroj: WIKIMEDIA.COM)

22. júl 1933. Po 7 dňoch 18 hodinách a 49 minútach pristáva lietadlo Lockheed Vega s menom Winnie Mae a s pilotom Wileyom Postom. Ten sa preletením vyše 25­ tisíc kilometrov stáva prvým sólo pilotom, ktorý obletel okolo sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Wiley Post sa narodil ako syn farmárov v roku 1898 v mestečku Grand Saline v Texase. Keď mal päť, jeho rodina sa odsťahovala do Oklahomy, kde namiesto toho, aby dokončil školu, pomáhal na rodinnej farme. Práve tam sa naučil všetko o strojoch a motoroch.

Keď mal pätnásť o jeho vášni nebolo pochýb. Počas každoročných okresných trhov uvidel svoje prvé lietadlo. Vtedy sa rozhodlo o jeho budúcnosti. Wiley si zmyslel, že sa stane pilotom. Rodičia však pre takéto nepraktické sny pochopenie nemali a mladý Post musel pracovať ako mechanik na farme.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1924 do Oklahomy prišiel letecký cirkus. Zranil sa im parašutista a fascinovaný Post navrhol, že by ho mohol nahradiť. Po krátkom presviedčaní majiteľa cirkusu sa tak Wiley stáva parašutistom. V priebehu dvoch rokov údajne z lietadla vyskočil až 99­krát, no nestačilo mu to. Wiley chcel lietadlá pilotovať, nie z nich skákať.

V roku 1926 však prišiel o oko, keď pracoval na ropných poliach neďaleko Oklahomy, aby si mohol kúpiť vlastné lietadlo. Aj preto dal cirkusu zbohom. Počas práce ho trafila odtrhnutá črepina, ktorá vyvolala rozsiahly zápal. Ten sa začal prenášať aj na druhé oko a na naliehanie lekárov Post súhlasil, že mu oko vyoperujú.

Pomohlo to. Navyše, ako odškodnenie dostal od ropnej spoločnosti 1800 dolárov, za ktoré si konečne mohol kúpiť svoje vysnívané lietadlo. Vybral si Curtiss Canuck a po čase sa začal živiť ako učiteľ lietania a nájomný pilot.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Winnie Mae

O čosi neskôr začal pracovať pre vplyvného naftára F. C. Halla, ktorý ako veľký nadšenec vlastnil na to obdobie jedno z najlepších lietadiel Lockheed Vega.

Hall ho nazýval Winnie Mae, podľa svojej dcéry. Naftár Postovi dovolil využívať lietadlo, keď ho sám nepotreboval. V roku 1930 sa preto Wiley zúčastnil na súťaži Men's Air Derby Race z Los Angeles do Chicaga. Letecké preteky vyhral, aj keď sa mu počas letu pokazil kompas. Vtedy Hall Postovi dovolil svoje lietadlo používať kedykoľvek, ak sa pokúsi prekonať nejaký rekord.

Rozhodol sa, že prekoná rýchlostný rekord v ceste okolo sveta. Rekord v tom čase bol čosi vyše dvadsať dní a Post tvrdil, že on to dokáže pod desať.

Oslovil známeho austrálskeho navigátora Harolda Gattyho a začal vylepšovať Winnie Mae. 23. júna 1931 odštartovali z longislandského letiska Roosevelt Field (kde štyri roky predtým štartoval aj Charles Lindbergh) a 1. júla, po 8 dňoch, 15 hodinách a 51 minútach na tom istom letisku pristáli.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý sólo let

Následne si chcel Post otvoriť leteckú školu, no nenašiel partnera. Dôvodom bolo nielen jeho slabé vzdelanie, ale i fámy, že za rekordom je najmä Gattyho práca. Rozhodol sa pre nový rekord: osamelý let.

Z letiska Floyda Bennetta odštartoval na Winnie Mae 15. júla 1933. Na palube niesol dva nové prístroje, gyroskop a rádiovú navigáciu. Prvý prístroj dokázal korigovať smer letu a druhý orientovať sa. Zariadenia tak nahradili navigátora a Post mohol letieť sám. S gyroskopom ale mal problémy a musel ho opravovať. Nový rekord sa však podaril, 7 dňami, 18 hodinami a 49 minútami prekonal ten vlastný o 21 hodín.

Potom sa začal sa venovať lietaniu vo výškach okolo desať kilometrov. Tvrdil, že to je kľúč k rýchlejším letom. Spolu so spoločnosťou B. F. Goodrich Rubber Company vyvinuli oblek, ktorý by v riedkej atmosfére umožňoval pilotovi normálne dýchať.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1935 si Wileya Posta ako pilota najal jeho priateľ Will Rogers, známy americký komik. V Aljaške chcel hľadať materiál pre svoju rubriku v novinách. Post si vtedy kúpil lacné lietadlo, ktoré bolo poskladané z dvoch iných strojov. K tomuto lietadlu objednal aj pontóny, ktoré umožňovali pristávať na vode. Neprišli však včas, preto sa Post rozhodol pre plaváky, ktoré boli pridlhé.

Toto rozhodnutie ho stálo život. Lietadlo bolo nestabilné a ťažko sa ovládalo. 15. augusta on aj Rogers odštartovali po krátkej zástavke neďaleko aljašského Point Barrow, motor im však v malej výške vynechal a lietadlo sa zrútilo do jazera. „Nešťastie nikdy nechodí samo,“ hovorieval Post. On i Rogers zomreli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 473
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 492
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 237
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 783
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 698
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 906
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Noc v archíve Špeciál moderujú Rado Kuric a Miki Michelčík.

Špeciálna Noc v archíve bude venovaná nedožitým 75. narodeninám speváka.


1
Daniel Bombic po skončení neverejného zasadnutia na Špecializovanom trestnom súde v Banskej Bystrici.

Ku komunikácii iných orgánov sa nevyjadruje.


TASR 16
Menkaureho, Rachefova a Chufuova Veľká pyramída v Gíze (zľava doprava). Najvyššia z nich, Chufuova pyramída (známa aj ako Cheopsova) dosahuje 139 metrov výšky, pričom dĺžka jej základne meria 230 metrov.

Nové objavy v egyptológii posúvajú naše poznanie.


Martin Odler a 1 ďalší
Štefan Štec ako spevák aj moderátor v programe Maľované Šte(t)com.

Kroj na javisku nenosí, lebo ho má rád.


1

Neprehliadnite tiež

Sochár Feidias vytvoril jeden z divov sveta


a 1 ďalší

Archeológ, politológ a zoológ reagujú i na výzvy súčasnosti.


a 2 ďalší

Skôr než jeho architektov poznáme jeho ničiteľa Herostrasa.


a 1 ďalší

Po Semiramidiných vysunutých záhradách pátrajú archeológovia dlhé desaťročia


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu