SME

Blokáda Západného Berlína

Stroje pristávali na letisku Tempelhof každé tri minúty. V roku 1948 išlo o nevídanú logistickú operáciu, ktorá slávila úspech. Západ nosil do Berlína sušené mlieko, zemiaky a múku, ale dovážalo sa aj uhlie, benzín a lieky. Bitku so Sovietmi pomohli nakon

Deti chytajú sladkosti na letisku Tempelhof. Fotografia Henryho Riesa sa stala symbolom leteckého mosta.Deti chytajú sladkosti na letisku Tempelhof. Fotografia Henryho Riesa sa stala symbolom leteckého mosta. (Zdroj: ČTK)

Stroje pristávali na letisku Tempelhof každé tri minúty. V roku 1948 išlo o nevídanú logistickú operáciu, ktorá slávila úspech. Západ nosil do Berlína sušené mlieko, zemiaky a múku, ale dovážalo sa aj uhlie, benzín a lieky. Bitku so Sovietmi pomohli nakoniec vyhrať sladkosti, ktoré hrozienkové bombardéry zhadzovali deťom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štatistika: Každý Berlínčan potreboval 1700 kalórii denne.

Dopraviť bolo treba každý deň 1500 ton potravín a k tomu ešte 3500 ton uhlia a benzínu.

Piloti nalietali za 308 dní trvania blokády vyše 200 miliónov kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Pri haváriách zomrelo 78 ľudí, ktorých si pripomína pamätník pred letiskom Tempelhof.

„Diaľnice sú zatvorené pre opravy,“ ohlásili Sovieti v polovici júna 1948. O pár dní „pre technické problémy“ zastavili aj železničnú dopravu. Vzápätí s poľutovaním priznali, že ich sektor nemôže dodávať potraviny pre obrovské západné štvrte. Odštartovala berlínska blokáda. Spojenci sa však nedali zaskočiť a ihneď spustili tzv. letecký most, ktorý potupil Mosk­vu.

Ostrov v červenom mori

Blokáda Berlína bola prvou vážnou krízou studenej vojny a naznačila kurz, akým sa budú vyvíjať vzťahy medzi Moskvou a Západom. Na Postupimskej konferencii si mocnosti rozdelili porazené Nemecko a Berlín do štyroch okupačných zón. Západné sektory (britský, americký a francúzsky) v hlavnom meste sa ocitli uprostred červeného sovietskeho mora.

SkryťVypnúť reklamu

Čoskoro nasledovali prvé spory. Stalinova snaha udržať Nemecko ekonomicky na kolenách kontrastovala s predstavou Západu, ktorý chápal, že bez silného Nemecka sa nepo­zdvihne celý kontinent.

Už v roku 1946 prestali Sovieti zásobovať Západ potravinami. Američania zasa odmietli demontovať fabriky, ktoré v rámci povojnových kompenzácii prenášali na východ. Výsledkom bol rozpad spoločnej rady, ktorá riadila Nemecko.

Západ musí z Berlína von

Stalin sa rozhodol, že musí dostať Západ von z Berlína. Dúfal, že blokáda mesto rýchlo vyčerpá a Američania a Briti ho prenechajú Sovietom. Americký generál Lucius D. Clay však prišiel s myšlienkou leteckého mosta. Bol presvedčený, že Berlín nemôže nechať napospas Moskve, pretože by tým utrpela americká prestíž.

SkryťVypnúť reklamu

Sovietom prešiel cez rozum. Západ sa ku koncu vojny síce so Stalinom nedohodol na pozemných koridoroch, podpísal však zmluvu o troch leteckých mostoch do Berlína. Na zlosť Rusov teda mohli Spojenci do metropoly pokojne lietať.

Američania a Briti spustili letecký most 25. júna 1948. V tomto čase mohli viac než dvojmiliónové západné štvrte vydržať bez dodávok potravín približne mesiac. Zásoby uhlia boli o niečo vyššie. Lietadlá spočiatku vozili 750 ton na deň, zakrátko však lety zefektívnili. Aby sa zrýchlili štarty, posádka nemohla opustiť kokpit. Občerstvenie pilotom nosili najkrajšie Berlínčanky priamo na dráhu. Každý pilot mal na pristátie iba jeden pokus. Ak sa mu nepodarilo dosadnúť, musel s celým nákladom letieť späť do západného Nemecka. Vďaka tomuto systému pristávali stroje každé tri minúty.

SkryťVypnúť reklamu

Moskva si robila žarty

Komunistická tlač si spočiatku robila z mosta žarty. Časom však aj politické špičky v Mosk­ve museli uznať, že Západu sa darí efektívne narúšať ich blokádu. Vymýšľali preto nové stratégie. Sovietské lietadlá ohrozovali spojenecké a rušili rádiové spojenia. Pokúšali sa aj prilákať západných Berlínčanov na bezplatné jedlo, no len málokto prešiel do ich sektora. Naopak Američanom sa podarilo vyhrať bitku o srdcia ľudí. Môžu za to tzv. hrozienkové bombardéry, ktoré prinášali deťom sladkosti. S nápadom prišiel pilot Gail Halvorsen, ktorý pri pristávaní zhadzoval žuvačky a hrozienka. Každý deň naňho čakalo viac a viac detí a dostal prezývku Čokoládový ujo.

Jeho nadriadený bol spočiatku nahnevaný. Keď však novinári odfotili nadšený drobizg, z operácie sa stal obrovský propagandistický úspech. Americké deti zbierali sladkosti pre berlínskych rovesníkov a pridali sa aj veľké firmy. Sovieti boli potupení a v apríli 1949 začali uvažovať o zrušení blokády. Došlo k nemu 12. mája a do Berlína prišli prvý vlak a kamióny zo západného Nemecka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 459
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 011
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 694
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 932
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 110
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 747
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za štyri roky dva milióny mŕtvych – to bol komunizmus v praxi


Stavba veľkých pyramíd v Gíze bola ako projekt Apollo 11 – na hrane možností a s výrazným skokom vpred.


a 2 ďalší 1

Ako sa dystopia stala súčasťou našich moderných svetov.


a 1 ďalší 1

Prvým poslankyniam sa nepodarila presadiť ani jedna zmena zákona.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu