SME

Havária parníka Alexander Suvorov

V júli roku 1983 sa oficiálna sovietska spravodajská agentúra zmienila len dvoma skromnými riadkami o havárii výletného parníka „Alexander Suvorov“. Ale zmienila sa, a už to bol prielom. Plavidlo stroskotalo na rieke Volge, neďaleko mesta Uľjanovsk, 5. jú

na 1983.

„Sú obete na životoch ... Bola vytvorená vládna komisia na čele s členmi Politbyra Ústredného výboru Komunistickej strany ZSSR...“ Tak sa ľudia 7. júna 1983 dozvedeli o katastrofe, ktorá svojím spôsobom dodnes symbolizuje začiatok epochy „glasnosti“ v Sovietskom zväze, ale aj aj rozpad komunistického impéria.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Išlo totiž o prvú katastrofu podobného druhu v ZSSR, o ktorej vôbec verejnosti niečo povedali. Ktorá nebola ututlaná a zamlčaná v snahe vykresliť sovietsku spoločnosť ako dokonalú a bezchybnú a sovietskych vodcov ako ak nie bohov, tak aspoň apoštolov.

SkryťVypnúť reklamu

Parník Suvorov nárazom do železničného mostu prelomil ešte niečo iné, než svoj vlastný kýl.

Gorbačov sa nezľakol

Vtedajší sovietsky vodca a vo svete uznávaný otec perestrojky Michail Gorbačov priznal fakt nehody otvorene a so vztýčenou hlavou.

Na miesto poslal najvyšších straníckych úradníkov, aby na likvidáciu následkov havárie osobne dohliadali a svetu tak ukázali, že sa v ZSSR vracia do módy viera a láska k prostému človeku.

Záchranné práce trvali 16 dní a neprerušovali sa ani v noci. 176 ľuďom už nebolo pomoci.

Suvorov nebol klasickým ušpineným sovietskym parníkom, ktorého najlepšie časy sa už dávno minuli. Takých jazdilo po riekach atómovej veľmoci veľa. Lenže Suvorov bolo plavidlo luxusné, s kabínami ako zo západného filmu.

K dokonalosti chýbala posádke iba disciplína, keďže skúseností vraj mali viac než dostatok. Na loď vpustili oveľa viac ľudí, než povoľovali všetky možné normy.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem 330 pasažierov, 50 členov posádky a 35 stevardov, sluhov a upratovačov sa na lodi pohybovali ešte aj osoby, ktoré neboli v žiadnych zoznamoch. Neskôr sa zistilo, že to boli jednoducho známi a príbuzní členov posádky, ktorí sa chceli zadarmo a komfortne dostať do Moskvy.

22 hodín 50 minút, viditeľnosť dobrá, kapitán Vladimír Klejmenov pokojne odpočíva vo svojej kajute, ale za kormidlom stoja skúsení mladí muži, takí skúsení, že si dovolia čítať detektívku. Možno preto nevideli, že mieria rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu do 222 metra dlhého železničného stĺpu, cez ktorý jazdí vlak z európskej časti krajiny cez Volgu na ďalekú Sibír.

Stret s kovovou masou parníka železnicu vážne poškodil, ale podobne ako na pamätnom Titaniku ľudia v niektorých kajutách žiadny náraz nepocítili. Na rozdiel od tých hore, na palube.

SkryťVypnúť reklamu

Krvavé divadlo

Svedkovia, ktorí prežili, ešte dlho nemohli v noci spávať a známym stále dokola opisovali, ako zakopávali o skrvavené telá, počuli nárek tých, ktorí prišli o končatiny a nachádzali svojich blízkych s rozbitou hlavou.

Krv sa vraj liala potokmi. Kapitán sa už nevyspal do konca života. Vo väzení si síce posedel „len“ šesť rokov, ale keď v roku 1990 umieral, priznal, že už sa mu v živote o ničom inom než o havárii „jeho“ parníka nesnívalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 756
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 025
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 710
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 944
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 062
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 750
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za štyri roky dva milióny mŕtvych – to bol komunizmus v praxi


Stavba veľkých pyramíd v Gíze bola ako projekt Apollo 11 – na hrane možností a s výrazným skokom vpred.


a 2 ďalší 1

Ako sa dystopia stala súčasťou našich moderných svetov.


a 1 ďalší 1

Prvým poslankyniam sa nepodarila presadiť ani jedna zmena zákona.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu