SME

Havária parníka Alexander Suvorov

V júli roku 1983 sa oficiálna sovietska spravodajská agentúra zmienila len dvoma skromnými riadkami o havárii výletného parníka „Alexander Suvorov“. Ale zmienila sa, a už to bol prielom. Plavidlo stroskotalo na rieke Volge, neďaleko mesta Uľjanovsk, 5. jú

na 1983.

„Sú obete na životoch ... Bola vytvorená vládna komisia na čele s členmi Politbyra Ústredného výboru Komunistickej strany ZSSR...“ Tak sa ľudia 7. júna 1983 dozvedeli o katastrofe, ktorá svojím spôsobom dodnes symbolizuje začiatok epochy „glasnosti“ v Sovietskom zväze, ale aj aj rozpad komunistického impéria.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Išlo totiž o prvú katastrofu podobného druhu v ZSSR, o ktorej vôbec verejnosti niečo povedali. Ktorá nebola ututlaná a zamlčaná v snahe vykresliť sovietsku spoločnosť ako dokonalú a bezchybnú a sovietskych vodcov ako ak nie bohov, tak aspoň apoštolov.

SkryťVypnúť reklamu

Parník Suvorov nárazom do železničného mostu prelomil ešte niečo iné, než svoj vlastný kýl.

Gorbačov sa nezľakol

Vtedajší sovietsky vodca a vo svete uznávaný otec perestrojky Michail Gorbačov priznal fakt nehody otvorene a so vztýčenou hlavou.

Na miesto poslal najvyšších straníckych úradníkov, aby na likvidáciu následkov havárie osobne dohliadali a svetu tak ukázali, že sa v ZSSR vracia do módy viera a láska k prostému človeku.

Záchranné práce trvali 16 dní a neprerušovali sa ani v noci. 176 ľuďom už nebolo pomoci.

Suvorov nebol klasickým ušpineným sovietskym parníkom, ktorého najlepšie časy sa už dávno minuli. Takých jazdilo po riekach atómovej veľmoci veľa. Lenže Suvorov bolo plavidlo luxusné, s kabínami ako zo západného filmu.

K dokonalosti chýbala posádke iba disciplína, keďže skúseností vraj mali viac než dostatok. Na loď vpustili oveľa viac ľudí, než povoľovali všetky možné normy.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem 330 pasažierov, 50 členov posádky a 35 stevardov, sluhov a upratovačov sa na lodi pohybovali ešte aj osoby, ktoré neboli v žiadnych zoznamoch. Neskôr sa zistilo, že to boli jednoducho známi a príbuzní členov posádky, ktorí sa chceli zadarmo a komfortne dostať do Moskvy.

22 hodín 50 minút, viditeľnosť dobrá, kapitán Vladimír Klejmenov pokojne odpočíva vo svojej kajute, ale za kormidlom stoja skúsení mladí muži, takí skúsení, že si dovolia čítať detektívku. Možno preto nevideli, že mieria rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu do 222 metra dlhého železničného stĺpu, cez ktorý jazdí vlak z európskej časti krajiny cez Volgu na ďalekú Sibír.

Stret s kovovou masou parníka železnicu vážne poškodil, ale podobne ako na pamätnom Titaniku ľudia v niektorých kajutách žiadny náraz nepocítili. Na rozdiel od tých hore, na palube.

SkryťVypnúť reklamu

Krvavé divadlo

Svedkovia, ktorí prežili, ešte dlho nemohli v noci spávať a známym stále dokola opisovali, ako zakopávali o skrvavené telá, počuli nárek tých, ktorí prišli o končatiny a nachádzali svojich blízkych s rozbitou hlavou.

Krv sa vraj liala potokmi. Kapitán sa už nevyspal do konca života. Vo väzení si síce posedel „len“ šesť rokov, ale keď v roku 1990 umieral, priznal, že už sa mu v živote o ničom inom než o havárii „jeho“ parníka nesnívalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  4. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  5. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  6. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  1. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  8. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 9 910
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 8 903
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 6 857
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 4 835
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 4 189
  6. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 337
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 230
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Analýza Nadácie Zastavme korupciu ukazuje, komu novelizované trestné kódexy pomohli.


a 3 ďalší 3
Katarína Lunden odišla pracovať do zahraničia po vysokej škole.

Katarína Lunden žije vo Fínsku päť rokov.


6
Jindřich Šídlo

Hoci ostrá fáza sa očakáva až po 1. septembri, je zjavné, že kampaň sa presúva na siete.


2
Projekt Husičky zamrzol a čaká na nového investora alebo majiteľa.

Ľuboš Fellner ako developer neuspel.


136

Neprehliadnite tiež

Od jadrovej fyziky k novému humanizmu viedla trpká cesta.


a 1 ďalší

Myšlienka sa zrodila na konci 30. rokov.


a 1 ďalší 1

Zabudnutý kraj odkrýva svoje špičkové kultúrne dedičstvo


1

Zabudnutý kraj odkrýva svoje špičkové kultúrne dedičstvo


1
SkryťZatvoriť reklamu