SME

Červený barón - Manfrend von Richthofen

Rytieri nebies. Tak volali pilotov v prvej svetovej vojne. Spájali ich galantné spôsoby a legendy o chrabrosti. Riskovali totiž veľa, lietadlá boli nespoľahlivé a pomalé, navyše, nebezpečenstvo hrozilo aj od pozemných jednotiek.21. apríla 1918 sa to stal

Červený barón Manfred von Richthofen.Červený barón Manfred von Richthofen. (Zdroj: ČTK)

Rytieri nebies. Tak volali pilotov v prvej svetovej vojne. Spájali ich galantné spôsoby a legendy o chrabrosti. Riskovali totiž veľa, lietadlá boli nespoľahlivé a pomalé, navyše, nebezpečenstvo hrozilo aj od pozemných jednotiek. 21. apríla 1918 sa to stalo osudným aj najúspešnejšiemu leteckému esu prvej svetovej vojny ­ Manfredovi von Richthofen, alias Červenému barónovi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bola to vtedy trochu romantika. Len pred pár rokmi sa zjavil lietajúci stroj s vlastným motorom a sadnúť si do takejto obludy vyžadovalo riadnu dávku šialenstva i hrdinstva.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, predstavte si tú prestíž a úctu. Kým drobné mravce sa v zákopoch plahočia za postupom o metre a centimetre, vy si ponad to všetko letíte v ilúzii absolútnej slobody.

Navyše, byť pilotom znamenalo mať istý status. Preto sa väčšina pilotov prvej svetovej vojny rekrutovala z prestížnych kruhov a šľachty.

Rovnako aj Červený barón Manfrend von Richthofen, najslávnejšie a naj­úspešnejšie eso prvej svetovej vojny.

Červený šľachtic

Letectvo v tejto vojne spočiatku slúžilo na pozorovacie úlohy. Počas týchto letov však piloti často stretávali svojich protivníkov z opačného tábora.

Niektorí si preto do lietadiel začali brať pušky a pištole. Ďalším logickým krokom bol začiatok montovania guľometov na trup lietadiel.

Tie spočiatku neboli zosynchronizované s otáčaním vrtule, preto na ňu bývali namontované odrazové lišty, ktoré odrážali vlastné guľky, ktoré by samotnú vrtuľu lietadla mohli poškodiť.

SkryťVypnúť reklamu

Podobnú históriu mal za sebou von Richthofen. Dieťaťu z prestížnej rodiny pruskej šľachty rodičia vybrali vojenskú ka­riéru. Spočiatku pôsobil v kavalérii a tam ho zastihol aj začiatok 1. svetovej vojny. No už koncom mája 1915 ho na vlastnú žiadosť prevelili k ne­meckému letectvu Luft­­­­st­reitkräfte, kde najskôr pôsobil ako pozorovací pilot. Neskôr podstúpil tréning a stal sa samostatným pilotom.

V auguste 1916 stretáva Oswalda Boelckeho, ďalšie významné letecké eso, a vstupuje do novo vytvorenej bojovej letky Jasta 2.

Od januára 1917 bol veliteľom letky Jasta 11, ktorá sa v júni stáva jednou z letiek známeho Lietajúceho cirkusu. Tvoril ho výber tých najlepších pilotov nemeckej armády. Mno­hých z nich trénoval sám Richthofen.

S Červeným barónom sa väčšinou spája charakteristický trojplošník.

SkryťVypnúť reklamu

Táto predstava je však príliš romantická. Je pravda, že na ňom síce dosiahol 20 zo svojich potvrdených 80 zostrelov, no lietal na mnohých iných lietadlách. Typickou červenou farbou ako prvé pomaľoval úplne iné lietadlo – Albatros D.III.

Právo pomaľovať si lietadlo získavali piloti vtedy, keď dosiahli štatút leteckého esa – za prvej svetovej vojny to bol pilot, ktorý zostrelil päť lietadiel. Nemci však tento termín nepoužívali, svojich najlepších pilotov označovali prívlastkom „Über­kannone“ a pilot si ho vyslúžil za desať zostrelov.

Mýtus okolo taktika

Manfred von Richthofen bol vynikajúci stratég a taktik. Namiesto leteckej exhibície dával prednosť pripravenému útoku a strategickému plánovaniu. Navyše, nemecká propaganda okolo jeho osoby vytvorila mýtus, ktorý dodával chuť bojovať obyčajným vojakom.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu odmietol bezpečnú pozíciu mimo prvej línie a považoval za svoju povinnosť ísť príkladom. Vravieval, že obyčajný vojak si tiež nemôže vyberať, kedy chce bojovať. Červenému barónovi sa napokon nestal osudným letecký súboj. Pri poslednom lete 21. apríla 1918 sa dostal príliš nízko a začali naňho strieľať austrálski pešiaci. Traduje sa, že ho trafila jediná rana ­ priamo do srdca.

Právo pomaľovať si lietadlo získavali piloti vtedy, keď dosiahli štatút leteckého esa a zostrelili päť lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 237
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 436
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 623
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 901
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 436
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 283
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Skôr než jeho architektov poznáme jeho ničiteľa Herostrasa


a 1 ďalší

Po Semiramidiných vysunutých záhradách pátrajú archeológovia dlhé desaťročia


a 1 ďalší

Nové objavy v egyptológii posúvajú naše poznanie


Martin Odler a 1 ďalší

Čo všetko stojí za gréckym zoznamom siedmich divov sveta?


a 1 ďalší 2
SkryťZatvoriť reklamu