Chudobný syn farmára stvoril synonymum luxusu. Vzdelanie konštruktéra získal po nociach. Pracoval tak tvrdo, že zabúdal jesť. A túžil ísť za hranice existujúcich možností. Tempo sveta sa mu zdalo príliš pomalé, tak prišiel s najrýchlejším motorom tých čias. Konštruktívnejší z dvojice Rolls-Royce, baronet Frederick Henry Royce.
Pre finančné problémy živil Henry Royce ako tínedžer svoju rodinu predajom novín a doručovaním telegramov. Po jedinom roku školskej dochádzky sa dostal do učenia najskôr na železnici a potom v elektrárni.
Fascinovaný revolučným rozvojom moderných technológií na konci 19. storočia prejavil svoju húževnatosť. Nočným štúdiom popri práci v energetickej spoločnosti prenikol
do modernej vedy a ako už skúsený 36-ročný inžinier založil svoju prvú firmu F. H. Royce and Company na výrobu elektrických súčiastok.
Tempo Royceovi nestačilo
V roku 1901 si kúpil prvý automobil. Ulice krajín priemyselnej revolúcie vtedy brázdilo iba zopár áut, príliš nedokonalých na Royceov vkus.
Ani jeho vlastný stroj sa mu veľmi nepozdával a vedel, že naozaj diabolský automobil vyrobí iba on sám. „Ber to najlepšie, čo existuje a vylepši to. Ak niečo neexistuje, vymysli si to,“ hovoril neskôr už ako vážený priateľ kráľovského dvora a konštruktér.
Prvé auto z jeho dielne s prozaickým názvom Royce ešte neznamenalo revolúciu. Vzniklo v kúte jeho malej továrne doslova na kolene. Bohatému rebelantskému šľachticovi Charlesovi Rollsovi sa však zapáčilo natoľko, že Royceovi ponúkol spoluprácu.
Spojenie britkého intelektu geniálneho konštruktéra s finančne zabezpečeným prešibaným obchodníkom stvorilo svetoznámu značku. V roku 1906 vznikla automobilka s typickou hrubou mriežkou chladiča a so soškou „ducha extázy“ - lietajúcej dámy.
Najväčšia hviezda spoločnosti Rolls-Royce, šesťvalec Strieborný duch, na cesty vyrazil v roku 1907 a na trhu sa udržal rekordných osemnásť rokov. Nasledujúce modely niesli viacero podobných znakov a dodnes ich charakterizuje robustná predná maska. Royce však talent uplatnil aj v náročnejších dielach. Postupne svoje skúsenosti z automobilových motorov uplatnil v letectve.
Na hranici zdravia
Henry Royce aj po prvých úspechoch denne ťažko pracoval a bol známy tým, že nikdy poriadne nejedol. Pre vážne zdravotné problémy ho museli v roku 1922 operovať a lekári mu vtedy dávali iba zopár mesiacov života. Napriek jasnému zákazu sa v honbe za stále novými rekordmi vrátil do práce.
Túžba byť najrýchlejší sa mu splnila v roku 1929 s novým „R“ motorom. Jeho plány údajne prvýkrát nakreslil do piesku na pláži v západnom Sussexe neďaleko vtedajšieho sídla továrne.
Automobilový motor po viacerých vylepšeniach namontovali do vodného lietadla Supermarine S.6B, ktoré prekonalo vtedajší svetový rekord a letelo rýchlosťou 655,8 km/h. Letecké motory sú dodnes silnou devízou spoločnosti. V druhej svetovej vojne vo vzduchu panovali britské stíhačky Spitfire s motormi Rolls-Royce Merlin.
V roku 1931 kúpili Royces Rollsom upadajúcu značku Bentley a na svet sa tak dostala ďalšia ikona automobilového priemyslu. Prvý Bentley z dielne Rolls-Royce vyšiel o dva roky neskôr podľa náčrtov, ktoré Royce vytvoril na smrteľnej posteli. Inžinieri automobilky z úcty ku konštruktérovi verne jeho vízie naplnili.
Zomrel ako vážený občan a miláčik koruny s netradičným titulom baronet. Ako jediný britský konštruktér má miesto na vitrážach Westminsterského opátstva v Londýne.
Kráľovský klenot opustil ostrovy
Po Royceovej smrti čakali automobilku ešte desiatky úspešných rokov. Na začiatku sedemdesiatych rokov sa však spoločnosť dostala na pokraj krachu a britská vláda ju znárodnila. Ráz silnej svetovej značky jej vrátila až privatizácia pod taktovkou Margaret Thatcherovej v roku 1987.
O jedenásť rokov neskôr sídlo spoločnosti definitívne stratilo kráľovského ducha a opustilo Britské ostrovy. Rolls-Royce v roku 1998 kúpila nemecká automobilka BMW.
![]() |