SME

Diesel, Rudolf

Meno Rudolf Diesel je dnes známe nielen motoristom, ale i širokej verejnosti. Avšak vynálezca naftového motora musel svoje nápady roky obhajovať na súde, čo ho nakoniec finančne zruinovalo.

Vynálezca Rudolf DIesel a jeden z prvých dieselových motorov, ktoré pochádzajú z firmy M.A.N.Vynálezca Rudolf DIesel a jeden z prvých dieselových motorov, ktoré pochádzajú z firmy M.A.N. (Zdroj: WIKIMEDIA, WIKIPEDIA.ORG)

Devätnáste storočie bolo storočím technického pokroku. Para konečne v praxi, banské stroje, elektrina, doprava. A naftový motor. Jeho vynálezca Rudolf Diesel sa narodil 18. marca v roku 1858.

Problematika termodynamiky

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diesel sa narodil nemeckým rodičom v Paríži. Jeho otec vlastnil malú továreň na kožu a experimentoval s magnetizmom, čo sa v tých časoch prirovnávalo k šarlatánstvu. V dôsledku prusko-francúzskej vojny sa museli v roku 1870 odsťahovať do Londýna.

Matka poslala dvanásťročného Rudolfa do bavorského Augsburgu k jeho strýkovi, aby sa naučil po nemecky a taktiež aby mohol študovať na Vysokej škole technickej v Mníchove.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z jeho učiteľov bol aj slávny profesor Carl von Linde, vďaka ktorému sa zoznámil s problematikou termodynamiky tepelných strojov. Po úspešnom absolvovaní štúdia ho Linde zamestnal vo svojej parížskej firme, kde mal na starosti teoretické zdokonalenie spaľovacieho motora.

Spočiatku experimentoval s amoniakom ako možným palivom. Výsledkom práce na spaľovacom motore bol patent z roku 1892, ktorý neskôr opísal v práci Teória a konštrukcia ekonomického spaľovacieho motora. Patent číslo 608845 – Motor s vnútorným spaľovaním – získal o dva roky neskôr.

Diesel nechcel ísť smerom, ktorý sa používal pri benzíno­vých motoroch. Pri svojej práci vychádzal z francúzskeho vynálezu tzv. kompresného zapaľovača. Do valca sa vstrekne palivo, ktoré sa následne samé zapáli pomocou silne stlačeného horúceho vzduchu. Obrovskou prednosťou motora bola jeho veľmi malá spotreba a hlavne výkon, ktorý bol o sedemdesiat percent vyšší ako v prípade strojov na paru, v dôsledku čoho sa Dieselov motor stal najhospodárnejším strojom svojich čias a dodnes v spotrebe paliva predbieha benzínové stroje.

SkryťVypnúť reklamu

Vyčerpávajúce súdne spory

Teoretické riešenie je však jedna vec a praktické druhá. Diesel mal šťastie, že jeho vynález zaujal oceliarskeho magnáta Alfreda Kruppa a získal kontrakt v augsburskej firme M.A.N. Spočiatku sa nevyužíval na účely v automobilovom priemysle.

V roku 1903 bola zostrojená prvá loď s dvomi motormi, určená na plavbu po Kaspickom mori a o dva roky neskôr firma M.A.N. postavila v Kyjeve prvú elektrickú továreň poháňanú dieselovými motormi pre potreby mestskej dopravy.

Diesel musel bojovať o autentickosť patentov aj v súdnej sieni. A práve tieto spory ho vyčerpávali nielen finančne, ale aj fyzicky. K tomu všetkému sa pridali ďalšie výdavky na výskum a Diesel takmer skrachoval. V roku 1912 si ešte užil posledný záchvev slávy, keď absolvoval triumfálnu cestu po Amerike loďou, ktorú poháňali jeho stroje.

SkryťVypnúť reklamu

Dňa 29. septembra 1913 nasadol v Antverpách na loď smerujúcu do Anglicka, kde sa mal zúčastniť na otvorení továrne na dieselové motory. Ráno ho nik nenašiel. Kajuta bola nepoužitá. O pár dní našli jeho telo na holandskom pobreží.

Dodnes nie je jasné, či išlo o nešťastnú náhodu, alebo samovraždu. Nikto z jeho okolia netušil, že mal veľké finančné problémy. Jeho rodina sa preto ocitla na ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 084
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 752
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 198
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 204
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 131
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 042
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 965
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


16
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


1
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


11
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


Neprehliadnite tiež

Historičky rekonštruujú takmer zabudnuté príbehy.


a 2 ďalší 3

Najnovšia kniha o vojnovom slovenskom štáte odhaľuje fungovanie slovenského štátu na regionálnej úrovni.


a 2 ďalší 1

Záver vojny postavil pred mnohých životnú skúšku


Oslobodenie Poľska sovietskymi vojskami prinieslo jeho opätovné ujarmenie


Marcin Markowicz a 1 ďalší 1
SkryťZatvoriť reklamu