SME

Grossman, Jan

Jan Grossman bol riaditeľ divadla Na Zábradlí v Prahe. Česko a celá Európa prišli 8. februára 1993 o významného divadelníka, ktorý celý svoj život zasvätil kvalitnému a múdremu divadlu. Na jeho škodu v čase, keď kvalita a múdrosť bola komunistickým režimo

Jan Grossman preslávil nielen Divadlo na Zábradlí.Jan Grossman preslávil nielen Divadlo na Zábradlí. (Zdroj: ČTK)

Jan Grossman bol riaditeľ divadla Na Zábradlí v Prahe. Česko a celá Európa prišli 8. februára 1993 o významného divadelníka, ktorý celý svoj život zasvätil kvalitnému a múdremu divadlu. Na jeho škodu v čase, keď kvalita a múdrosť bola komunistickým režimom považovaná za zradu ideálov pracujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Grossman sa narodil 23. mája 1925 v Prahe. Písaniu sa začal venovať už počas štúdia na strednej škole. Po skončení druhej svetovej vojny študoval na filozofickej fakulte Univerzity Karlovej dejiny literatúry a estetiku.

SkryťVypnúť reklamu

Začínal ako dramaturg štátneho divadla v Brne. Neskôr pracoval ako redaktor v nakladateľstve Československý spisovateľ.

Návrat k divadlu

V roku 1959 sa opäť vrátil k divadlu a stal sa dramaturgom v Laterne Magike, v tom čase najprogresívnejšom divadelnom tvare, ktorý sa presadil aj na svetových výstavách Expo.

Bolo až zarážajúce, že niečo také moderné a progresívne mohlo vzniknúť v komunistickom režime, resp. že jeho tlak vydržalo. Laterna Magika sa stala súčasťou pražského Národného divadla a Grossmanova cesta za skvelým a súčasným divadlom pokračovala k vytvoreniu ďalšej legendy – Divadlu Na Zábradlí. Práve v ňom sa mu podarilo režírovať diela od Václava Havla, Franza Kafku či Alfreda Jarryho.

Riaditeľ – nestraník

V rokoch 1962 až 1968 sa stal šéfom činohry. Divadlo Na Zábradlí je kľúčovým vo vývoji československého divadla v 60. rokoch, tento súbor pravidelne hrával na mnohých európskych scénach a priťahoval všetkých špičkových českých hercov. Toto divadlo bolo pojmom, nakoľko malo jasný názor. Ten formuloval jeho riaditeľ, nestraník Jan Grossman. Odolával obrovským tlakom aparátu, neustále ospravedlňoval a obhajoval „ideovo nevhodné“ inscenácie, dobré divadlo s jedinečným súborom bránil zo všetkých síl. Vrstovníci ho vnímali ako generačného nosiča pochodne.

SkryťVypnúť reklamu

Hovnajz

Spoznal aj ženu, ktorá ho sprevádzala celým životom – Mariu Málkovú, čerstvú absolventku DAMU, ktorú do divadla sám prijal. Za vrchol tohto obdobia Divadla Na Zábradlí sa považuje Kráľ UBU od Alfreda Jarryho v Grossmanovej réžii. Prvé slovo hry Hovnajz (v slovenčine v preklade Alberta Marenčina Sranina) zaznelo v čase, keď celá krajina verila, že sa hovnajz dá zakričať celému režimu do očí a ten sa zmení. (Záznam kultovej inscenácie sa uchoval iba pre drzosť televíznych technikov, ktorí si z neho urobili kópiu – originál sa „stratil“.)

Režim sa nezmenil. Po príchode ruských vojsk v roku 1968 Grossmana odvolali z funkcie a v podstate celý repertoár divadla bol zakázaný.

Grossman mal už európske renomé a z toho v najbližších rokoch žil – režíroval v Západnej Európe, získaval úspechy a neustále sa vracal domov. Niečo také režim trpel do roku 1975, keď Grossmanovi definitívne odobrali pas a uväznili ho v krajine, ktorá bola už celá na hovnajz. Grossman mohol pracovať a režírovať iba v oblastných divad­lách, napríklad v Chebe, Hradci Králové a Ústí nad Labem.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s alkoholom

Človek, ktorého tvorbe tlieskali európske scény, začína mať problémy s alkoholom, neustále provokuje svojou tvorbou režim, pracuje ďalej. „Divadlo sa nemá brať vážne, ale robiť sa musí poriadne,“ to hovorí Gros­sman a podľa toho aj žije.

Nie každý perzekvovaný ume­lec sa dožil pádu komunizmu, Grossman áno. Česká divadelná obec je vyčistená od súdruhov a naberá novú energiu. V čele tejto profesionálnej a myšlienkovej obrody je opäť Divadlo na Zábradlí so svojím staronovým riaditeľom Grossmanom. Kruh sa uzavrel a „hovnajz“ znie s novými významami.

Autor: Radek Bachratý

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 16 172
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 14 668
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 766
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 169
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 261
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 207
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 515
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 365
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ako sa Indovia naučili piť čaj.


Eliška Beniaková a 1 ďalší 4

Zločin proti karpatským Nemcom nezostal zabudnutý ani po 80 rokoch


Martin Furmanik 40

Najmladší letec RAF pochádzal zo Slovenska.


a 2 ďalší

Nástup masovej konzumácie alkoholu v 19. storočí bol ako časovaná bomba


a 1 ďalší 8
SkryťZatvoriť reklamu