SME

Vzducholoď Hindenburg

Vnútri sa ozvala rana a diváci videli v zadnej časti malý záblesk. V tom momente plamene v Lakehurste v New Jersey ošľahli oblohu. Kostra vzducholode Hindenburg sa rútila na zem.

Vzducholoď Hindenburg havarovala 6. mája 1937.Vzducholoď Hindenburg havarovala 6. mája 1937. (Zdroj: ČTK)

Tragický zánik Hindenburgu pred 70 rokmi, 6. mája 1937, ukončil slávnu éru vzducholodí.

Z horiacich trosiek sa plazili, vybiehali, vyskakovali ľudia. Za pol minúty bolo po všetkom. Aj po tejto ére vzduchoplavectva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé balóny naplnené ľahkým plynom začali brázdiť oblohu koncom 18. storočia. Koncom nasledujúceho storočia vymyslel Ferdinand von Zeppelin, ktorého meno sa stalo pre vzducholode synonymom, vystuženie balónov odľahčenou kovovou kostrou.

Nebezpečné lety

Budúcnosť korábov ľahších než vzduch mnohí ich konštruktéri videli v komerčnej diaľkovej preprave pasažierov. Krehké stroje od začiatku sprevádzali tragické nehody. Po haváriách francúzskych, brit­ských i amerických plavidiel pokračovali vo vývoji vzducholodí už len Nemci. Napriek tomu, že svoje lode plnili potenciálne výbušným vodíkom, nešťastia sa im dlho vyhýbali.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1936 prišiel vrchol nemeckého konštruktérstva - vzducholoď LZ 129 Hindenburg pomenovaná na pamiatku zosnulého maršala a prezidenta. Najmohutnejší lietajúci stroj histórie bol s 245 metrami dĺžky len o málo kratší než slávny Titanik, výškou sa mohol rovnať trinásťposchodovému domu.

Luxusný koráb

Loď poskytovala aj vtedy nevídanú úroveň cestovania. Pôvodne v 25, neskôr v 35 kajutách maximálne pre 72 cestujúcich nebolo nič zvláštne, osobitý šarm lodi dodávali najmä rozľahlé spoločenské priestory - promenáda s kresielkami a oknami, z ktorých mohli cestujúci z výšky asi 200 metrov nad zemou pri bežnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu obdivovať krajinu.

V jedálni sa podávali vybrané pokrmy a vína. Škvrnou na Hindenburgovej kráse bolo, že stavbu financovali nemeckí nacisti a loď sa často vnímala ako symbol úspechov Hitlerovho režimu.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Huga Eckenera, legendárneho konštruktéra lodí, bolo spojenie s nacistami zmluvou s diablom. Bez nich by nedokázal svoje životné dielo dokončiť, s nimi sa musel bezmocne prizerať, ako sa vyzdobený Hindenburg stáva nástrojom agresívnej propagandy. Z gondoly vyhrávala hudba a padali letáky na podporu politiky NSDAP.

Nejasné okolnosti havárie

Hneď prvý let sa skončil tragicky. Príčina nešťastia je dodnes nejasná - loď vzbĺkla neďaleko od miesta pri bežnom pristávacom manévri. S oficiálnym vysvetlením – išlo o únik plynu spôsobený výbojom statickej elektriny – sa mnohí neuspokojili a okamžite sa vynorilo niekoľko teórií. Dôkazy chýbajú. Isté je len to, že v troskách lodí našlo smrť spolu 36 ľudí - 13 cestujúcich, 22 členov posádky a príslušník pozemného personálu. Z horiaceho vraku sa podarilo uniknúť 62 ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Zuzana Liczová, čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 126
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 797
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 855
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 230
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 059
  7. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 042
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 031
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


41
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


27
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


2
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


3

Neprehliadnite tiež

Historičky rekonštruujú takmer zabudnuté príbehy.


a 2 ďalší 3

Najnovšia kniha o vojnovom slovenskom štáte odhaľuje fungovanie slovenského štátu na regionálnej úrovni.


a 2 ďalší 1

Záver vojny postavil pred mnohých životnú skúšku


Oslobodenie Poľska sovietskymi vojskami prinieslo jeho opätovné ujarmenie


Marcin Markowicz a 1 ďalší 1
SkryťZatvoriť reklamu