SME

Ponorka Korytnačka

Bojové ponorky boli po väčšinu ich histórie považované za zbraň slabých. Štát so slabým loďstvom sa s ich pomocou snažil narušiť námornú nadvládu silnejšej krajiny. Tou bola v novších dejinách najčastejšie Veľká Británia, a tak bola väčšina pokusov s pono

FOTO – ARCHÍV

Bojové ponorky boli po väčšinu ich histórie považované za zbraň slabých. Štát so slabým loďstvom sa s ich pomocou snažil narušiť námornú nadvládu silnejšej krajiny. Tou bola v novších dejinách najčastejšie Veľká Británia, a tak bola väčšina pokusov s ponorkami zameraná proti jej loďstvu. Možno z rovnakého dôvodu hrali pri vývoji ponoriek významnú rolu Íri, ktorí si mali s Angličanmi čo vybavovať. Výnimkou nebol ani konštruktér prvej ponorky, o ktorej vieme, že zaútočila na nepriateľskú loď. Stalo sa tak počas americkej vojny o nezávislosť 7. septembra 1766, pred 230 rokmi .

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Správy o pokusoch s ponorkami máme od antických Grékov aj zo starovekej Číny. Zaujímal sa o ne Leonardo da Vinci. V roku 1624 napríklad predviedol svoju ponorku anglickému kráľovi Holanďan Cornelis Drebbel. Drevenú konštrukciu pokrývala naolejovaná koža (mala zabrániť prenikaniu vody) a poháňali ju veslá. Podľa dobových správ sa úspešne pohybovala po Temži, na použitie v mori sa však nehodila.

Po začatí vojny za nezávislosť pôsobila Američanom veľké starosti britská flotila blokujúca ich prístavy. Sami nemali skoro žiadne vojnové námorníctvo a britské lode nemohli nijako ohroziť.

V tejto situácii navrhol Američan írskeho pôvodu David Bushnell generálovi Geor­geovi Washingtonovi použitie vlastného vynálezu, ponorky. Jeho zvláštna konštrukcia pomenovaná Turtle (Korytnačka) dnešné ponorky ničím nepripomínala. Mala tvar vajíčka plávajúceho špičkou dole, pred prevrátením ju chránila záťaž z olova v spodnej časti.

SkryťVypnúť reklamu

Posádku Korytnačky tvoril jediný muž. Musel byť mimoriadne zdatný a odolný, o jeho odvahe nehovoriac. Loď sa ponárala pomocou nádrží, ktoré bolo možné naplniť vodou. Pri vynorení sa nádrže vyprázdnili. Po ponorení vzduch v ponorke vystačil na pol hodiny.

Pohon plavidla zaisťovali dve vrtule otáčané ručne. Jedna posúvala ponorku podľa smeru otáčania rýchlosťou maximálne tri kilometre za hodinu dopredu alebo dozadu, druhá zvislým smerom. Zároveň bolo treba ovládať kormidlo umiestnené vzadu.

Napriek ťažkostiam sa našiel dobrovoľník, ktorý do tejto plávajúcej rakvy nasadol a zaútočil s ňou na Eagle (Orla), vlajkovú loď britskej flotily blokujúcej newyorský prístav.

Korytnačku riadenú desiatnikom Ezrom Leeom vybavili ručným vrtákom. Ten sa mal zospodu zavŕtať do dreveného trupu vojnovej lode a pripevniť tam asi 70-kilogramový sud s pušným prachom. Po jeho umiestnení mal Lee nastaviť časovú rozbušku a s ponorkou sa pred výbuchom vzdialiť.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti to prebiehalo trochu inak. Lee sa po strastiplnej plavbe pod vodou k nepriateľskej lodi dostal. Pri vŕtaní však narazil na jedno zo železných rebier spevňujúcich trup lode, v ktorom nemohol urobiť dieru. Vyčerpaný a bez vzduchu sa po krátkom čase vynoril a Briti ho odhalili.

Po ďalšom ponorení a pod rúškom tmy sa síce odplahočil späť k brehu, nálož však musel odhodiť na dno mora, kde po čase neškodne vybuchla. Druhýkrát už to Američania s Korytnačkou neskúšali. Podľa jednej verzie sa potopila, keď sa ju malý čln snažil odtiahnuť inam, podľa inej ju rozobrali, aby nepadla do rúk Britom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

          Komerčné články

          1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
          2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
          3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
          4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
          5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
          6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
          7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
          8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
          1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
          2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
          3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
          4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
          5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
          6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
          7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
          8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
          1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 420
          2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 634
          3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 553
          4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 244
          5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 932
          6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 798
          7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 368
          8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 731
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Bol deň pamiatky obetí režimu.


          a 1 ďalší 1

          Aj dramatické 20. storočie zanechalo po sebe pozoruhodné objekty.


          a 1 ďalší

          Imunoterapia sa začína presadzovať až v 70. rokoch 20. storočia.


          a 2 ďalší

          Po celý život zostal konzekventným obhajcom československej jednoty.


          a 2 ďalší 1
          SkryťZatvoriť reklamu