SME

Bosch, Hieronymus

Vynálezca príšer a netvorov, maliar obrazov s podivuhodnými a zvláštnymi fantáziami, surrealista 15. storočia, heretik. Spájali si ho s alchýmiou, astrológiou aj čarodejníctvom, s opojením drogami a jeho tvorbu so sexuálnou promiskuitou. Reč je o Hieronym

usovi Boschovi, od ktorého smrti uplynulo včera 490 rokov.

Tieto tvrdenia treba brať s obrovskou rezervou. Nepríjemné nálepky dostal, pretože jeho maľby vzbudzovali strach a úzkosť. Čudesnými čertami s desivými tvárami sa to len hemžilo, ruky mali ako konáre. Niekedy to boli štrbavci so zakrivenými nosmi, inokedy potvory, ktoré chodili po štyroch a pre každého hriešnika mali pripravený zákerný trest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac vtipní než hroziví, ale aj tak šokujúci. Autori publikácií o maliarovi tvrdia, že „postavy, ktoré vymyslel, boli síce vysoko originálne, stelesňovali však náboženské predstavy, ktoré boli pre kresťanov záväzné celé storočia.

SkryťVypnúť reklamu

V Boschovom umení vzplanul ešte raz umierajúci stredovek. Bosch nepredstavoval underground svojej doby, bol to nápaditý a geniálny stredný prúd. V tvorbe ho podporovali vážení predstavitelia cirkvi a šľachty. Humanistov a reformátorov Bosch z diaľky obchádzal.

Narodil sa okolo roku 1450 v meste 's-Hertogenbosch neďaleko dnešných belgických hraníc. Nezanechal po sebe korešpondenciu ani denníky. Prvý údaj o ňom pochádza z roku 1474.

Hlavným zdrojom informácií o maliarovi sú účtovnícke knihy bratstva Matky božej, kam jeho rodina patrila. Združovalo mužov a ženy a zamieravalo sa na slávny zázračný obraz Panny Márie.

Tam sa začínala Boschova kariéra - pri objednávkach na oltáre, ktoré dostával jeho otec. V knihách bratstva sa Boschovo meno objavovalo čoraz častejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Skutočné Boschovo meno znelo Jheronimus van Aken, jeho predkovia pravdepodobne pochádzali z Aachenu. Meno Bosch odvodil od mesta, v ktorom žil: 's-Hertogenbosch. O jeho súkromnom živote sa takmer nič nevie. Zachoval sa len jediný údaj: za ženu si vzal o niekoľko rokov staršiu Aleyt Goyaerts van den Meervenne.

Oko si Boscha najlepšie pamätá pre jeho triptych Záhrada pozemských rozkoší preplnený ľudskými neresťami, pohlavným aktom a erotickými symbolmi, jeho tvorba je plná obrazov s biblickými výjavmi, okrem Krista sa nevyhýbal ani zobrazovaniu svätých a pustovníkov.

Na rané diela mala pravdepodobne väčší vplyv než flámski maliari holandská knihomaľba. Najmä preto, že mu nebol cudzí humor, živé gestá, sedliacke tváre a podoba sa nájde aj v kompozícii. Jeho tvorba patrila hriechu a ľudske • neresti. Začalo sa to stolnou doskou so Siedmimi smrteľnými hriechmi a štyrmi poslednými vecami človeka. Postupne si bral na mušku chlípnych a pažravých mníchov, mníšky.

SkryťVypnúť reklamu

Záľuba v príšerkách - diablikoch sa rozvinula v Poslednom súde. „Im podobné predtým nikto nevidel ani nevymyslel,“ povedal Albrecht Dürer.

Boscha v jeho dobe najviac ocenil konzervatívny katolícky kráľ Filip II. Zhromažďoval jeho diela, dokonca aj Záhradu pozemských rozkoší, kde sa hýri jedna radosť. Zrejme videl, že maliar sa aj v rozdivočených obrazoch snaží vštepovať ľuďom mravné a morálne hodnoty stredoveku. Predstava, že by v Boschových obrazoch boli kacírske podtexty, ako znie jedna z interpretácií jeho diel, je smiešna.

Existuje len jeden obraz považovaný za jeho autoportrét. Zachoval sa len v kópiách a zobrazuje maliara v staršom veku. Aj keď v mnohých zbierkach sa nachádzajú Boschove obrazy, ich autorstvo často nie je stopercentné.

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy ide o napodobeniny, inokedy o kópie. Asi len pri 30 dielach sa o ich pravosti nepochybuje. S výnimkou obrazov z raného obdobia na nich chýba čas vzniku. Bosch a jeho dielo zostávajú záhadou, pri ktorej luštení si zgustnú majstri špekulatívnych interpretácií a zostavovatelia publikácii o sexualite.

Odkaz jeho diela je však jasný - Boh je všemohúci a diablici od výmyslu sveta pokúšajú ľudskú vôľu len vďaka tejto všemohúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Apolka horí!
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  5. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  6. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 586
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 494
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 520
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 066
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 817
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 601
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 403
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Legendárneho Ovídia Fausta dokázali rozkľúčovať až nové výskumy.


1

V príbehu bratislavskej rafinérie sa odráža dramatické 20. storočie


Historické filmy majú byť o bežných ľuďoch.


Dlhé obdobie bola najsilnejšou kartou v politickom diskurze náboženská otázka.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu