SME

Kultúrna revolúcia v Číne

Dodnes nesie poetické meno "kultúrna revolúcia", hoci nebola ani kultúrna, ani revolučná. Udalosti v Číne v rokoch 1966 až 1969 boli skôr nezvládnutým vnútrostraníckym bojom, ktorému padli za obeť státisíce ľudí, podľa niektorých odborníkov až milióny.

FOTO - ARCHÍV


Za začiatok kultúrnej revolúcie v Číne sa považuje obežník zo 16. mája 1966, od ktorého vydania včera uplynulo 40 rokov. Ústredný výbor čínskej komunistickej strany v ňom schválil základné koncepty novej politickej línie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Zničíme všetky staré idey, starú kultúru, staré zvyky vykorisťovateľských tried a zmeníme všetko, čo nezodpovedá socialistickej ekonomickej základni. Zrazíme tých pri moci, ktorí idú cestou kapitalizmu. Zrazíme reakčné buržoázne autority, zrazíme všetkých buržoáznych rojalistov, zrazíme všetkých netvorov a démonov!" vyhlásil v auguste 1966 oficiálne ciele minister obrany Lin Piao, onedlho sám obeť revolúcie.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatky neslávnej éry siahajú do 50. rokov, keď v Číne prebiehali rôzne budovateľské kampane. Bojovali takmer proti všetkému a všetkým. Rýchly hospodársky rozvoj mal zaistiť "veľký skok". Pokus vodcu Mao Ce-tunga o rýchly vývoj v "skokoch", založený na produkcii ocele a železa, sa nepodaril. Roľníci v obrovských ľudových komúnach stavali malé pece a tavili železo, namiesto toho, aby siali obilie. Nasledoval hladomor v rokoch 1959 až 1961 a ústup Maa do úzadia.

Nový prezident Liou Šao-čchi a generálny tajomník komunistickej strany Teng Siao-pching sa v snahe o nápravu zamerali na pragmatické vedenie hospodárstva.

Stúpenci Maa však chceli zaistiť ekonomiku mobilizáciou davu. Na pomoc vo vnútrostraníckom boji si Mao povolal školskú mládež, organizovanú do zvláštnej údernej sily.

SkryťVypnúť reklamu

Študentské Červené gardy mohli pod zámienkou likvidácie triednych nepriateľov, "kapitalistov" a spiatočníkov, prakticky bez obmedzenia robiť rozsiahle čistky v armáde, úradoch, medzi robotníkmi i inteligenciou a nakoniec i sami medzi sebou.

Umelcov a inteligenciu vyslali do vidieckych oblastí do tovární a vojenských jednotiek na prevýchovu, aby sa "zocelili". Predtým ich vláčili ulicami v zosmiešňujúcich špicatých čiapkach. Pre študentov ešte nezavretých škôl bolo najväčšou cnosťou odovzdať na skúškach prázdny list papiera na protest proti "buržoáznemu vedeniu".

Červené gardy bojovali proti "štyrom prežitkom" - mysleniu, kultúre, tradíciám a spôsobom. Zatvárali školy, ničili múzeá, knižnice a ďalšie kultúrne a historické pamiatky, pálili knihy. Spustošené boli najstaršie chrámy, ktoré predtým štát chránil ako pamätníky minulosti. Pre čínsku mládež, nepoučenú o ich hodnote, boli ľahkým terčom. Protesty vo svete nakoniec viedli k obmedzeniu ničenia kultúrneho dedičstva, ale väčšinou už bolo neskoro.

SkryťVypnúť reklamu

Krajina bola v rozklade, chaos ochromil hospodárstvo a dopravu, boje a preskupovanie obyvateľstva hrozili sociálnou katastrofou. Na nezvládnuteľné Červené gardy poslal Mao v roku 1967 armádu, ktorá získala základnú kontrolu nad krajinou až na konci nasledujúceho roka. V rámci obnovenia poriadku v mestách 16 miliónov študentov poslali na vidiek na prevýchovu. Aj Maova tretia manželka, bývalá šanghajská herečka Ťiang Čching a jej skupina (neskôr nazvaná Gang štyroch) strážila ideovú čistotu revolúcie a mala na svedomí smrť tisícky ľudí.

Keď boli Červené gardy odstránené a strana získala kontrolu nad armádou, opäť prevládli Maove ultraľavicové koncepcie. Až smrť Maa v septembri 1976 dala definitívnu bodku za kultúrnou revolúciou.

Napriek tomu, že v samotnej Číne kultúrnu revolúciu odsudzovali prakticky hneď, ako sa skončila, jej myšlienky ovplyvnili ultraľavicové hnutia v ďalších krajinách (Červení Khméri v Kambodži), dokonca i v západnej Európe. V roku 1981 Komunistická strana Číny oficiálne pripísala hlavný podiel viny na tragédii kultúrnej revolúcie Mao Ce-tungovi, ktorý však napriek tomu "musí byť naďalej rešpektovaný ako veľký revolučný hrdina". V médiách sa o nej nehovorí, knihy a vedecké práce na túto tému sú zakazované. Len nedávno otvorili súkromné Múzeum kultúrnej revolúcie neďaleko Šan-tchou v juhočínskej provincii Kuang-tung.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: KATEŘINA SKŮPOVÁ, čtk

Čína

Súvisiace témy: Encyklopédia - udalosti
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  4. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  6. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  8. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 497
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 004
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 115
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 522
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 459
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 121
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 974
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 306
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Slovenská historička skúma sexuálne násilie na preživších holokaustu.


a 2 ďalší 24

Slováci odchádzali za oceán za prácou i za lepšou životnou perspektívou.


K novému humanizmu viedla trpká cesta.


a 1 ďalší 15

Myšlienka sa zrodila na konci 30. rokov.


a 1 ďalší 2
SkryťZatvoriť reklamu