SME

Neónové reklamy

Začiatkom 20. storočia začal prakticky neznámy Francúz Georges Claude experimentovať s neónom. Prestala sa mu páčiť Edisonova žiarovka, a preto usilovne hľadal nový zdroj osvetlenia do domácností a úradov. To sa mu síce nepodarilo, s pomocou vzácneho ...

FOTO - ARCHÍV

Začiatkom 20. storočia začal prakticky neznámy Francúz Georges Claude experimentovať s neónom. Prestala sa mu páčiť Edisonova žiarovka, a preto usilovne hľadal nový zdroj osvetlenia do domácností a úradov. To sa mu síce nepodarilo, s pomocou vzácneho plynu však stvoril iný, oveľa žiarivejší hit. Svoj vynález predviedol na svetovej výstave Expo v Paríži začiatkom decembra 1910, teda pred 95 rokmi. Bola ním sklenená trubička naplnená neónom, ktorá vydávala nádherné červené svetlo. "Neónový Claude" sa tak stal otcom rozvetvenej a rôznorodej rodiny trubíc a trubičiek, umiestnených azda na každom objekte, ktorý by v modernom veľkomeste rád niečo znamenal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Neón prvý raz izolovali zo skvapalneného vzduchu britskí chemici William Ramsay a M. T. Traves v roku 1898. Zistili, že je to plyn jednak vzácny (v milióne častíc vzduchu je iba 16 častíc neónu, zatiaľ čo takého oxidu uhličitého je vo vzduchu teraz takmer 25-krát viac) a že tento plyn s ničím nereaguje, teda je inertný.

Otázku, čo s plynom, ktorého je málo a ešte ani nemá záujem o nijakú činnosť, vyriešil francúzsky chemik a vynálezca Georges Claude po svojom. A pretože bol aj dobrý obchodník, zaujímavú vlastnosť neónu - zafarbiť sa s pomocou elektrického výboja v sklenenej trubičke do červena - dokonale využil. V roku 1911 si postup výroby neónových trubíc dal patentovať v Európe, v roku 1915 aj v USA.

Ako to už chodí, cesta vynálezu do sveta nebola priamočiara. Claude bol najskôr sklamaný, že červené svetlo nemôže využiť na bežné nočné osvetlenie v interiéri. Jeho spolupracovník Jacques Fonseque, ktorý sa špecializoval na reklamu, ho však rýchlo presvedčil o skvelých možnostiach uplatnenia červeného objavu práve v tejto sfére. Nemýlil sa. Neskôr sa farebná škála rozšírila použitím ďalších inertných plynov a technológií a okrem rutinných tvorcov reklám inšpirovala aj mnohých originálnych umelcov.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1912 prvá neónová reklama upútavala pozornosť na jedno parížske holičstvo a o rok neskôr svietil na známej Champs-Elysees farebný neónový nápis propagujúci značku talianskeho aperitívu Cinzano. V roku 1919 Claude dekoroval vchod do prekrásnej Parížskej opery červenými a modrými svetlami a odvtedy sú tieto dve farby známe ako operné.

V roku 1922 dorazili neónové svetlá do Holandska, o rok neskôr do Los Angeles, keď predajca áut značky Packard doviezol dve reklamy za 24-tisíc dolárov. Cez Ameriku Claudov vynález prenikol až do Tokia. Claude slávil úspech za úspechom. Začal sa napĺňať vynálezcov sen o tom, že jeho neónové svetlá zaplavia celý svet.

Ľudí, ktorí túžili po tom istom, však bolo viac. Niektorým sa podarilo jeho patent obísť (v roku 1930 to bol Charles J. Warmser, zakladateľ spoločnosti, ktorá sa dnes volá Everbrite), iní jeho patent jednoducho ukradli. Claude bojoval proti zlodejom väčšinou márne a okrem toho sa snažil realizovať aj iné projekty. Napríklad výrobu elektrickej energie založenú na využití teplotného rozdielu vôd Golfského prúdu na povrchu a na dne.

SkryťVypnúť reklamu

Koniec jeho kariéry priniesla druhá svetová vojna. Claude bol síce vynachádzavý technik a dobrý manažér, v politike si však obliekol dres toho najhoršieho mužstva. Zaplietol sa s francúzskou fašistickou vládou natoľko, že v rokoch 1945 - 1949 si svoj prechmat musel odsedieť. Zomrel zabudnutý v máji 1960 vo francúzskom Saint Cloud.

Napriek všetkému dnes spoločnosť, ktorú založil Claude spolu s Paulom Delormeom (Air Liquide) už v roku 1902, pôsobí v 60 krajinách a zamestnáva viac ako 30-tisíc ľudí. Claudov sen žije ďalej.

Autor: MICHAL AČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 189
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 720
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 580
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 4 008
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 953
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 592
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po celý život zostal konzekventným obhajcom československej jednoty.


a 2 ďalší 1

Miera deštrukcie krajiny v niektorých ohľadoch prekonala i druhú svetovú vojnu.


a 2 ďalší

„Národ si dekadentnou plutokraciou rozložiť nedáme!“ - hlásala ľudácka propaganda


a 1 ďalší 4

O preklad má záujem Oxfordská univerzita.


SkryťZatvoriť reklamu