SME

Príbeh jednej z najúspešnejších marketingových kampaní

Ako sa Indovia naučili piť čaj.

Indické ženy pri zbere čajových lístkov v regióne Darjeeling. Práve čaj je dnes jedným zo symbolov Indie. Málokto však vie, že sa tu pestuje len o niečo viac než storočie. Indické ženy pri zbere čajových lístkov v regióne Darjeeling. Práve čaj je dnes jedným zo symbolov Indie. Málokto však vie, že sa tu pestuje len o niečo viac než storočie. (Zdroj: wikimedia.org/autor: Benoy (CC BY-SA 3.0))

Čajová kultúra je niečo, čo sa v krajinách západnej kultúry neodmysliteľne spája aj s Indiou.

Pitie čaju v Indii však nie je tradícia, ktorá v nej vznikla prirodzeným vývojom. Ešte na začiatku 20. storočia nielenže väčšina Indov nevedela, ako pripraviť šálku čaju, ale dokonca ju odmietala vypiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je India hlavným výrobcom a spotrebiteľom čaju na svete. Kedy a ako došlo k tomu, že India prijala čajovú kultúru a dokonca sa stala jedným z jej symbolov pre Západ? Mali by sme obľubu čaju považovať za jeden z prvkov „indickosti“ či dokonca za národný symbol?

SkryťVypnúť reklamu

Podľa britskej historičky Lizzie Collinghamovej je predstava, že Briti získali svoju lásku k čaju od Indov, mýtus. V skutočnosti to boli Briti – britské impérium –, ktorí predstavili čaj Indom. Táto udalosť sa dá nazvať prvou veľkou marketingovou kampaňou v dejinách Indie.

Ako preniesť čaj z Číny do Indie

Pitie čaju má pôvod v Číne, odkiaľ sa rozšírilo napríklad do Japonska, Tibetu, Thajska a iných krajín Ázie.

Pôvodne sa využíval ako liek, rýchlo sa však stal obľúbeným každodenným nápojom. Do Indie čaj priniesli európski obchodníci (najmä Angličania a Holanďania) z Číny. India však čaju odolávala, preferované boli nápoje založené na vode, mlieku alebo ovocnej šťave. Ešte v 19. storočí tu bol čaj vnímaný len ako liek.

Americký literárny historik Philip Lutgendorf opisuje, ako do Veľkej Británie priniesli zvyk piť čaj Holanďania a Portugalci na konci 17. storočia. Čo sa začalo ako liečivý luxus, ktorý si užívala vyššia trieda, sa počas jedného storočia stalo národným zvykom pre všetky vrstvy spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatkom 30. rokov 19. storočia Východoindická spoločnosť dovážala do Británie približne 30 miliónov libier čaju ročne, čo predstavovalo asi jednu libru ročne na osobu. Spoločnosť sa obávala čínskeho monopolu na produkciu svojej najlukratívnejšej komodity. Hľadala preto alternatívnu možnosť produkcie čaju na území kontrolovanom Britmi. India sa ukázala ako vhodný kandidát.

Prvé pokusy Britov vypestovať v indickom Asame čajovník neskončili úspešne. Výsledkom bol čaj takej nízkej kvality, že ledva mohol súperiť s čínskymi čajmi najnižšej triedy. Začiatky pestovania čaju v Indii sa tiež spájajú s vykorisťovaním indických robotníkov na plantážach.

Novozaložená Asamská čajová spoločnosť (Assam Tea Company) začala profitovať z čaju dobrej kvality až v 70. rokoch 19. storočia, keď sa čajový priemysel v Indii stabilizoval. V tomto období však stále viac ako 90 percent čaju vypitého v Británii pochádzalo z Číny.

SkryťVypnúť reklamu

V 80. rokoch preto producenti indického čaju zahájili intenzívnu globálnu marketingovú kampaň na rozličných koloniálnych výstavách. Účinkovala najmä na Britov a Austrálčanov, ktorí začali uprednostňovať fermentované čierne čaje z Indie pred nefermentovanými zelenými z Číny.

V roku 1900 pochádzalo už len 10 percent čaju konzumovaného v Británii z Číny, 50 percent z Indie a 33 percent z Cejlónu (kde boli plantáže založené v 80. rokoch 19. storočia). Koncom prvej dekády 20. storočia sa Britom začal čaj spájať s Indiou.

Priemyselná revolúcia so šálkou čaju

V Indii samotnej sa však čaj stále nepil, ak nepočítame výnimky tvorené ľuďmi z vyšších vrstiev ovplyvnených Západom.

Čajová kultúra so všetkým príslušenstvom bola pre bežného Inda pridrahá.

Collingham označuje za začiatok veľkej čajovej kampane v Indii rok 1901. Vtedy si Indická čajová asociácia (Indian Tea Association) uvedomila, že jej najväčší potenciálny trh „stojí priamo pred dverami“. Okrem iného ju k tomu viedlo kolísanie cien na londýnskej burze a prirodzené ťažkosti spojené s diaľkovým dovozom. Asociácia zamestnala predajcov, ktorí presviedčali obchodníkov, aby pridali viacej čaju do svojho tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

Predajcovia tiež zabezpečili donášky pripraveného čaju do kancelárií. Napriek tomu sa v Indii ani po troch rokoch nevytvoril riadny trh s čajom. Jednou z prekážok bolo vnímanie čaju ako „cudzej“ komodity, vyprodukovanej vykorisťovateľským imperiálnym režimom. Tiež pretrvávala kultúrna preferencia pre iné nápoje. Úspech prichádzal pomaly.

Okrem celých čajových lístkov sa začali predávať aj lacnejšie triedy ako čajový „prach“ a fragmenty lístkov (vedľajší produkt spracovania čaju). Takéto balenia boli dostupnejšie a niekedy sa rozdávali ako vzorky zadarmo. Pri továrňach či uhoľných baniach boli postavené čajové stánky.

Zamestnávatelia sa nechali presvedčiť, aby v prospech udržania morálky svojich zamestnancov dovolili prestávky na čaj. Asociácia dúfala, že zamestnanci následne predstavia zvyk piť čaj svojim rodinám a priateľom. Takto sa čaj stal integrálnou súčasťou moderného industriálneho sveta, ktorý zasiahol v 20. storočí aj Indiu.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci industrializácie k marketingu čaju výrazne prispela aj železničná doprava. Asociácia uzavrela zmluvy s malými podnikateľmi, ktorí predávali hotový čaj cestujúcim na väčších železničných staniciach.

Iná časť kampane podnietila vznik čajovní vo veľkých indických mestách a prístavoch. Zasiahli však iba špecifický typ klientely. Séria kampaní sa preto zamerala na uvedenie čaju priamo do indických domácností. Ich cieľom boli najmä ženy, ktoré čajovne nenavštevovali.

Vo veľkých a neskôr aj v menších mestách vznikli skupiny demonštrátorov, ktorí prichádzali do domácností a učili ich členov podávať čaj. S cieľom zasiahnuť všetky kúty Indie prichádzali predajcovia čaju v dodávkach aj na trhoviská na vidieku.

V 30. rokoch 20. storočia klesli v dôsledku veľkej hospodárskej krízy medzinárodné ceny čaju, preto sa kampaň v Indii ešte viac posilnila. Hnutie za nezávislosť tiež podporilo propagáciu čaju svojou nacionalistickou rétorikou o čaji ako o „národnom nápoji“.

SkryťVypnúť reklamu

Nápoj pre všetky vrstvy spoločnosti

Počas druhej svetovej vojny sa aj pozornosť čajovej marketingovej kampane zamerala na vojnové úsilie. Vznikli špeciálne nákladné autá, ktoré dodávali čaj vojakom. Po dosiahnutí nezávislosti v roku 1947 s kampaňou pokračoval Čajový výbor Indie (Tea Board of India, vznik. 1953), ktorý aj dnes patrí pod ministerstvo obchodu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBE2U na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Historická revue

Zabudnutý kraj odkrýva svoje špičkové kultúrne dedičstvo


2
Kríž na mieste masakru a historik František Hýbl, ktorý o ňom oboznámil širokú verejnosť.

Zločin proti karpatským Nemcom nezostal zabudnutý ani po 80 rokoch


Martin Furmanik 40
Majáles prešporských umelcov na Železnej studničke z roku 1844 až 1848, v uvoľnenej zábave a v sprievode alkoholických nápojov. Litografia, autor: Károly Sterio.

Nástup masovej konzumácie alkoholu v 19. storočí bol ako časovaná bomba


a 1 ďalší 9
Súvisiace témy: India
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  2. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  3. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  4. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  7. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 076
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 341
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 373
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 5 010
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 874
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 626
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 145
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 950
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Slovenská historička skúma sexuálne násilie na preživších holokaustu.


a 2 ďalší 32

Slováci odchádzali za oceán za prácou i za lepšou životnou perspektívou.


K novému humanizmu viedla trpká cesta.


a 1 ďalší 15

Myšlienka sa zrodila na konci 30. rokov.


a 1 ďalší 2
SkryťZatvoriť reklamu