SME

Ukrajina nebojuje len o územie, ale aj o historické dedičstvo Kyjevskej Rusi

Trojzubec na európskej scéne.

Chrám sv. Sofie v Kyjeve je jednou z ikonických stavieb z obdobia Kyjevskej Rusi. Jeho dnešná podoba je výsledkom prestavby na prelome 17. a 18. storočia v štýle ukrajinského baroka.Chrám sv. Sofie v Kyjeve je jednou z ikonických stavieb z obdobia Kyjevskej Rusi. Jeho dnešná podoba je výsledkom prestavby na prelome 17. a 18. storočia v štýle ukrajinského baroka. (Zdroj: Adobe stock)

Pri spoznávaní histórie a kultúry súčasnej Ukrajiny, ktorá zápasí o svoju nezávislosť, nie je možné sa vyhnúť historickému odkazu dávnej Kyjevskej Rusi. A rovnako ako o svoje územie i o svoje kultúrne dedičstvo vedú Ukrajinci obranný boj.

Úvahám o význame akéhokoľvek dejinného obdobia a jeho úlohe v národnej historickej pamäti by malo predchádzať ich časové vymedzenie a všeobecná charakteristika.

V prípade Kyjevskej Rusi hovoríme o pomerne dlhej perióde siahajúcej od zmienok o udalostiach z polovice 9. storočia, ktoré nachádzame v najstaršom zachovanom staroruskom letopise Rozprávanie o dávnych časoch, až k momentu veľkého tatárskeho (mongolského) vpádu do východnej Európy v rokoch 1237 – 1240, ktorý zo všeobecne prijímaného pohľadu ukončil jej existenciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za symbolické dátumy na oboch póloch časovej osi môžeme považovať na jednej strane správu o pozvaní prvých ruských kniežat v roku 862. Jedným z nich bol aj pololegendárny Rurik, ktorý sa usadil v Novgorode – meste na severozápade dnešného Ruska, a stal sa zakladateľom dynastie Rurikovcov, ktorá vládla ruským kniežatstvám po celé kyjevské obdobie. Na konci tejto epochy je dobytie a vyplienenie Kyjeva Tatármi v decembri roku 1240.

Kyjevská Rus ako historický fenomén

Kyjevská Rus v čase svojho najväčšieho rozkvetu predstavovala najrozsiahlejší európsky štátny útvar s plochou odhadovanou na viac než milión štvorcových kilometrov. Jej teritoriálne jadro siahalo hneď do niekoľkých dnešných východoeurópskych štátov.

Najväčší podiel medzi nimi zaujíma súčasná Ukrajina, ale významné centrá sa nachádzali aj na území dnešného Bieloruska a na západe Ruskej federácie. Samotný termín Kyjevská Rus nie je pôvodný, ale ide o plod už modernej vedeckej historiografie devätnásteho storočia.

SkryťVypnúť reklamu

O Kyjevskej Rusi môžeme len ťažko hovoriť ako o štáte v modernom zmysle slova. V prvých etapách jeho existencie išlo o voľný konglomerát kniežatstiev rodiacich sa na území pôvodných východoslovanských kmeňových zväzov s nestabilnými vonkajšími hranicami.

„Kyjevskou“ sa Rus stáva až v roku 882, keď vtedajší knieža Oleg, vládnuci pôvodne v Novgorode, dobyl centrum kmeňového zväzu Poljanov Kyjev na juhu, zabil tunajších normanských vládcov Askolda a Dira a sám do Kyjeva presídlil. Pri tejto príležitosti údajne Kyjev vyhlásil za „matku ruských miest“.

Pozícia Kyjeva ako politického centra bola ohrozená za vlády kniežaťa Svjatoslava I. (962 – 972). Tento najväčší bojovník medzi prvými ruskými kniežatami uvažoval o presune svojej rezidencie do mesta Perejaslavec, ktoré dobyl počas svojej vojnovej výpravy proti Bulharskému cárstvu.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho zámer prekazili následné vojenské neúspechy vo vojne s Byzanciou a tragická smrť. Fakt počiatočnej konkurencie medzi severným (novgorodským) centrom na území východoslovanského kmeňového zväzu Slovienov a južným Kyjevom sa odráža v niekedy používanom pomenovaní Kyjevsko-Novgorodská Rus.

Okrem faktu premenlivých vonkajších hraníc považujeme za dôležitý fenomén postupný mocenský úpadok Kyjeva, ktorý nikdy nebol schopný efektívne kontrolovať celý rozsiahly priestor ruských kniežatstiev. Prekážkou pre väčšiu centralizáciu sa stali veľké vzdialenosti a pomerne primitívne štátne usporiadanie.

Podľa slov významného ukrajinsko-kanadského historika Oresta Subtelného je z hľadiska politickej organizácie „jednoduchšie určiť, čím nebola Kyjevská Rus než to, čím bola“. Typickým javom pre záverečnú fázu jej existencie sa stalo posilňovanie nových centier na jej okrajoch.

SkryťVypnúť reklamu

Hovoríme predovšetkým o vzostupe Haličsko-volyňského kniežatstva, ktorého jadro sa nachádzalo v dnešných západných oblastiach Ukrajiny, a o meste Vladimír na Kľazme, ktoré sa ešte pred koncom kyjevského obdobia stalo dominujúcim mocenským centrom na severovýchode.

Práve v poslednej menovanej oblasti došlo neskôr, v prvých desaťročiach 14. storočia k mocenskému rastu Moskvy, ktorá v druhej polovici pätnásteho storočia a na začiatku nasledujúceho storočia pod svoju vládu spojila všetky kniežatstvá ruského severu.

Prijatie kresťanstva a základy vyspelej písomnej kultúry

Pre súčasnú Ukrajinu nezostáva Kyjevská Rus len nejasnou, neurčitou spomienkou na dávnu historickú epochu. S dedičstvom kyjevského obdobia sa môžeme stretnúť v rôznych formách a kontextoch. Pripomeňme, že ukrajinský štátny znak – trojzubec (tryzub) má kyjevské korene.

SkryťVypnúť reklamu

Trojzubec, ktorý dnes vyvoláva asociácie s Ukrajinou, je doložený už v raných dobách na minciach kyjevského veľkokniežaťa Vladimíra I. Svjatoslaviča (980 – 1015). Po jeho smrti sa stal heraldickým znakom kyjevských vladárov, medzi nimi i Jaroslava I. Vladimíroviča Múdreho (1019 – 1054).

Viditeľný, hmotný odkaz Kyjevskej Rusi môžeme nájsť i v dnešných ukrajinských mestách. Kyjevsko-pečerská lavra (kláštor) a Chrám sv. Sofie v hlavnom meste Ukrajiny, dve najvýznamnejšie ukrajinské architektonické pamiatky zapísané na zoznam svetového kultúrneho dedičstva UNESCO, boli založené už v prvej polovici 11. storočia.

V kultúrnych dejinách zaujíma Kyjevská Rus nezastupiteľné miesto ako obdobie, v ktorom sa zrodilo písomníctvo a ukrajinská zem sa stala súčasťou európskeho civilizačného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Cestu k pozícii Kyjeva ako jedného z najvýznamnejších kultúrnych centier vtedajšej Európy otvorilo prijatie kresťanstva kyjevským vládcom Vladimírom I. v roku 988.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB8TM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 474
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 358
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 667
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 073
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 044
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prvým poslankyniam sa nepodarila presadiť ani jedna zmena zákona.


a 2 ďalší

Ukrajinské ikony národnej dôstojnosti: Taras Ševčenko, Lesia Ukrajinka a Ivan Franko.


Vira Berkovets a 1 ďalší

Tiso udelil výnimky len tým Židom, ktorí boli pre štát finančne zaujímaví.


a 2 ďalší 1

27. januára 1945 bol oslobodený koncentračný tábor v Osvienčime.


Katarína Mešková Hradská a 1 ďalší 6
SkryťZatvoriť reklamu