SME

Zabudnite na temný stredovek. Le Goff vám otvorí obzory.

Dejiny nie sú len príbehom politických elít. Le Goff ponúka i históriu obyčajného človeka.

Jacques Le Goff (1924 – 2014) bol najvýznamnejší francúzsky medievista (historik stredoveku) druhej polovice 20. storočia. Na fotografii vo svojej pracovni i s neodmysliteľnou fajkou.Jacques Le Goff (1924 – 2014) bol najvýznamnejší francúzsky medievista (historik stredoveku) druhej polovice 20. storočia. Na fotografii vo svojej pracovni i s neodmysliteľnou fajkou. (Zdroj: Profimedia/ČTK )

Francúzsky historik Jacques Le Goff (1924 – 2014) sa vo svojich prácach dôsledne prezentoval ako pokračovateľ tradície analistickej historiografie, ktorá sa sformovala okolo časopisu Annales, založeného a vydávaného od roku 1929 Marcom Blochom a Lucienom Febvreom. Postupy, idey a metódy zakladateľov novej francúzskej histórie Le Goff vždy vnímal ako hlavnú inšpiráciu pre svoje vlastné publikácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

História mala byť podľa neho skúmaná ako problém, teda v duchu prístupu historie-problème. Malo ísť predovšetkým o snahu klásť otázky, skôr než hľadať fakty v duchu tradičnej pozitivistickej historiografie.

SkryťVypnúť reklamu

Le Goff sa teda prezentoval dôrazom na uvažovanie v intenciách štruktúr a vzťahov. Preto sa celoživotne zasadzoval o skúmanie dejín v rámci konceptu dlhého trvania (braudelovského longue durée), vždy s ohľadom na interdisciplinaritu výskumu. Historici sa nemali podľa neho uspokojiť s využívaním metodológie a ideových konceptov vlastných pre historiografiu, ale bolo sa treba inšpirovať aj prístupmi bežnými v príbuzných spoločenských a humanitných disciplínach. Myslel tým predovšetkým antropológiu, etnológiu, komparatívnu religionistiku, ale aj filológiu, teológiu a filozofiu. Šťastným spojením týchto prístupov mohla teda vzniknúť nová vedná disciplína – historická antropológia, ku ktorej sa Jacques Le Goff vždy hrdo hlásil.

V stopách analistickej školy

Jacques Le Goff sa narodil 1. januára 1924 v juhofrancúzskom Toulone. Od detstva mal rád históriu a veľa čítal. Tieto jeho dve záľuby stáli na počiatku rozhodnutia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnilo celý jeho život. Ako dvanásťročný sa podľa vlastných slov beznádejne zamiloval do stredoveku a to pri čítaní románu Ivanhoe od Waltera Scotta. Ďalšou významnou inšpiráciou boli diela vplyvného francúzskeho historika 19. storočia Julesa Micheleta. Už v tomto veku teda dozrelo rozhodnutie venovať sa dejinám a to predovšetkým dejinám stredovekého Západu.

SkryťVypnúť reklamu

Le Goff vyštudoval históriu a jeho kariéra spočiatku sledovala tradičný francúzsky akademický model. Štúdium na prestížnej univerzite (École normale supérieure), potom krátke pôsobenie v role učiteľa na gymnáziu (v Amiens) a následne prechod do univerzitného prostredia. Zaujímavou odbočkou boli roky strávené na zahraničných študijných a výskumných pobytoch.

V rokoch 1947 a 1948 sa mladý Jacques Le Goff presťahoval do Československa, aby mohol študovať na Karlovej univerzite v Prahe a písať prácu o stredovekých počiatkoch tejto univerzity. Komunistický prevrat vo februári 1948 znamenal rýchly koniec jeho pražského pobytu. Ďalšou významnou kapitolou v jeho formovaní boli dva nasledujúce študijné pobyty: najprv to bol akademický rok 1951/1952 strávený na Oxfordskej univerzite a následne v roku 1953 pobyt v Ríme na École française de Rome.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirovaný týmito dvoma intelektuálnymi centrami (stredovekej) Európy sa Jacques Le Goff vrátil do Francúzska, kde svoj osud spojil s prestížnou École pratique de hautes études, kde od roku 1960 pôsobil ako výskumník a od roku 1972 ako prezident jej vplyvnej VI. sekcie. V roku 1975 sa VI. sekcia osamostatnila, čím vznikla slávna École de hautes études en science sociale (EHESS) s Le Goffom ako jej prvým prezidentom. V tomto období už pôsobil ako etablovaná postava francúzskej historiografie a ako najvýraznejší predstaviteľ tretej generácie analistickej školy, najmä keď prevzal v roku 1969 štafetu po svojom učiteľovi Fernandovi Braudelovi (ktorý bol zase dedičom Blocha a Febvrea) vo vedení časopisu Annales.

Práve úzke kontakty s vedúcimi osobnosťami novej francúzskej histórie a tiež skvelé inštitucionálne zabezpečenie boli kľúčové pre úspešný rozvoj Le Goffovej kariéry. Počas svojho dlhého, deväťdesiat rokov trvajúceho života tak dokázal napísať a vydať desiatky kníh a odborných článkov, bol zostavovateľom zborníkov a kolektívnych monografií, ako aj výskumných projektov v rámci výskumnej skupiny GAHOM (Groupe d´anthropologie historique de l´Occident médiéval) venujúcej sa historickej antropológii v rámci medievistiky. Jeho tvorba vo väčšej či menšej miere ovplyvnila každú oblasť štúdia dejín stredoveku v druhej polovici 20. a na začiatku 21. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Stredoveký človek a jeho svet

V centre záujmu Jacqua Le Goffa stál stredoveký človek (resp. stredovekí ľudia) či človek stredoveku (resp. ľudia stredoveku) v celej svojej komplexnosti a v dobovom kultúrno-historickom kontexte. Dominovali teda u neho témy ako mentalita, senzibilita či kolektívne predstavy stredovekých ľudí. V tomto ohľade azda najviac cítiť vplyv jeho veľkého intelektuálneho vzoru, ktorým bol zakladateľ školy a časopisu Annales Marc Bloch. Predovšetkým jeho práca Králi divotvorcovia (Les Rois thaumaturges, 1924) sa stala nevyčerpateľnou studnicou nápadov, inšpirácií a modelov uvažovania o vnútornom svete a predstavách stredovekých ľudí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAYHJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 880
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 955
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 117
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 534
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 421
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 235
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 124
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 336
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prvým poslankyniam sa nepodarila presadiť ani jedna zmena zákona.


a 2 ďalší

Ukrajinské ikony národnej dôstojnosti: Taras Ševčenko, Lesia Ukrajinka a Ivan Franko.


Vira Berkovets a 1 ďalší

Tiso udelil výnimky len tým Židom, ktorí boli pre štát finančne zaujímaví.


a 2 ďalší 1

27. januára 1945 bol oslobodený koncentračný tábor v Osvienčime.


Katarína Mešková Hradská a 1 ďalší 6
SkryťZatvoriť reklamu