SME

"Clintonova pochabosť" stála na počiatku amerického úspechu

Erijský vodný kanál bol motorom hospodárskeho rozvoja.

Najväčšie prevýšenie (60 stôp) prekonáva vodná cesta Erijského kanála v Lockporte (litografia z roku 1855)Najväčšie prevýšenie (60 stôp) prekonáva vodná cesta Erijského kanála v Lockporte (litografia z roku 1855) (Zdroj: wikimedia.org)

Spojené štáty americké v čase svojho vzniku (1776) mali jeden veľký hendikep – všetkých 13 zakladateľských štátov, pôvodne britských kolónií, sa nachádzalo v úzkom páse na pobreží Atlantiku. Nutne potrebovali expandovať z východného okraja kontinentu na západ do jeho vnútrozemia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tejto bohatej, no ľudoprázdnej oblasti mali svoje záujmy aj európske veľmoci, predovšetkým Francúzsko a Veľká Británia. Preto mladé Spojené štáty americké museli o svoju životaschopnosť tuho bojovať.

Vnútrozemie severoamerického kontinentu bolo v 18. storočí, viac ako 200 rokov po objavení Ameriky, stále nehostinné, prakticky bez dopravnej infraštruktúry. Okrem pôvodných indiánskych etník sa v oblasti pohybovalo len pár európskych dobrodruhov. Oblasť bola pokrytá hustými lesmi s množstvom divej zveri.

SkryťVypnúť reklamu

Toto prírodné bohatstvo (drevo, kožušiny...) bolo veľmi perspektívnym obchodným artiklom. Na rozľahlých prériách sa pásli stáda bizónov a pôda bola veľmi úrodná. Nemnohí farmári tu pestovali predovšetkým obilie. Vnútrozemie kontinentu malo potenciál byť obilnicou nielen Ameriky, ale i Európy.

Na dopravu tovarov slúžili predovšetkým prirodzené vodné toky. Kľúčovou bola oblasť Veľkých jazier, kde sa sústreďoval prakticky všetok obchod so surovinami (predovšetkým obilím). Až do začiatku 19. storočia obilie odtiaľto putovalo buď na sever cez Ontárijské jazero a Rieku sv. Vavrinca do Montrealu, alebo na juh riekami Ohio a Mississippi.

Mladé Spojené štáty americké potrebovali túto obchodnú hegemóniu konkurentov (Veľká Británia a Francúzsko) narušiť a úrodnú oblasť stredozápadu k sebe pripútať.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý pokus mal Washington

Kľúčovým bolo dopravné spojenie medzi Veľkými jazerami a domovským územím Spojených štátov na atlantickom pobreží. Tak by oblasť ovládli najprv obchodne a následne i teritoriálne.

Na konci 18. storočia bol prevoz tovarov na veľké vzdialenosti uskutočniteľný prakticky jedine prostredníctvom vodnej cesty. Už v 60. rokoch 18. storočia sa vo Veľkej Británii realizovalo niekoľko projektov splavnenia vnútrozemských riek.

Táto myšlienka sa preniesla i na americký kontinent, kde v mladých Spojených štátoch amerických bol jej veľkým propagátorom prvý prezident George Washington.

Spočiatku sa za spojnicu, ktorou by sa dalo dostať z východného amerického pobrežia do povodia rieky Ohio vo vnútrozemí, považovala rieka Potomac. V polovici 80. rokov George Washington (1732 – 1799) založil The Patowmack Company, ktorá mala projekt kanála korytom rieky Potomac realizovať. Výstavba bola započatá.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1789 Washingtona, ktorý bol zvolený za prvého prezidenta Spojených štátov amerických, v čele spoločnosti vystriedal Thomas Johnson. Ale napriek tomu, že The Patowmack Company mala takého vplyvného podporovateľa, práce na kanáli príliš nenapredovali. Chýbali predovšetkým finančné zdroje, ale aj technické skúsenosti s takým zložitým projektom.

Po skončení druhého funkčného obdobia sa Washington vrátil do vedenia spoločnosti, ale zanedlho, v roku 1799, zomrel. To už bol kanál takmer hotový.

Bol otvorený v roku 1802 po 17 rokoch náročnej práce. No jeho parametre sa čoskoro ukázali ako nedostačujúce a ani po technickej stránke nenaplnil očakávania.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9NUH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

USA

Súvisiace témy: Amerika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 376
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 773
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 639
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 317
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 822
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 728
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 155
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 941
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zrúcanina má symbolický význam.


a 1 ďalší

Eugen Savojský sa vracia do slovenských dejín


Bol deň pamiatky obetí režimu.


a 1 ďalší 1

Aj dramatické 20. storočie zanechalo po sebe pozoruhodné objekty.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu