SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Hovorili, že sa nedá postaviť. Ako sa rodil jeden z najslávnejších mostov

Pracovali na ňom tisíce Američanov.

Most Golden Gate.Most Golden Gate. (Zdroj: TASR/AP)

Tehlovočervený Most Golden Gate je ikonickou stavbou kalifornského mesta San Francisco (USA). Svojho času to bol najdlhší visutý most sveta s nezameniteľným architektonickým riešením v štýle art deco.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2007 bol zaradený na piate miesto Zoznamu najznámejšej architektúry v USA (America’s Favorite Architecture) vydanom Americkým inštitútom architektov (AIA).

Americký zlatý roh

Úžinu, ktorú dnes preklenuje Most Golden Gate, obývali pôvodné indiánske kmene Ohlone a Miwok, ale Európanmi bola dlho neobjavená. Nezmieňujú sa o nej ani Francis Drake a Juan Rodriguez Cabrillo, ktorí sa pozdĺž pobrežia Kalifornie plavili v 16. storočí.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým Európanom, ktorý úžinu uvidel, bol Gaspar de Portolá Romira (1716 – 1786). Stalo sa tak počas jeho pozemnej prieskumnej výpravy v roku 1769. Prvým známym moreplavcom, ktorý na lodi San Carlos preplával úžinou a zakotvil v súčasnom Sanfranciskom zálive, bol Juan Manuel de Ayala (1745 – 1797) v roku 1775.

Takmer presne o rok založili na pobreží Španieli Misiu sv. Františka z Assisi (Misión de San Francisco de Asis) s vojenskou pevnosťou El Presidio Real de San Francisco a osadu pôvodne nazývanú Yerba Buena. Tak boli položené základy dnešného veľkomesta San Francisco.

Až do 40. rokov 19. storočia sa úžine hovorilo proste Ústie prístavu San Francisco. Súčasný názov Golden Gate (v preklade Zlatá brána) evokuje väzbu na zlatú horúčku, ktorá v Kalifornii vypukla v roku 1848. No nie je to tak. Už dva roky predtým, v roku 1846, americký dôstojník, prieskumník a následne politik John Charles Frémont (1813 – 1890) pomenoval úžinu Golden Gate, pretože mu pripomínala Zlatý roh (Golden Horn) na Bospore v Konštantínopole (dnes turecký Istanbul) a zároveň predstavovala „americkú zlatú bránu pre obchod s Orientom“.

SkryťVypnúť reklamu

San Francisco potrebuje most

V roku 1848 bolo San Francisco len malou osadou s počtom obyvateľov neprevyšujúcim 500 osôb. Už v nasledujúcom roku, po vypuknutí zlatej horúčky, narástol počet obyvateľov až desaťnásobne. Nápor prichádzajúcich dobrodruhov bol enormný, mesto a jeho okolie sa nekontrolovateľne rozrastalo.

Na konci zlatej horúčky, v polovici 50. rokov 19. storočia, malo San Francisco už skoro 40-tisíc obyvateľov. V polovici 19. storočia po celej Kalifornii živelne vznikali osady zlatokopov, ktorých zlatý sen sa väčšinou nenaplnil. Napriek tomu sa tu usadili, vďaka dobrým klimatickým podmienkam začali hospodáriť a obchodovať. Z Kalifornie sa stal rešpektovaný štát a populačný boom neustával ani v nasledujúcich desaťročiach.

Tesne po roku 1900 žilo v kalifornskom pobrežnom páse už približne milión usadlíkov. Vybudovaná infraštruktúra, založená predovšetkým na lodnej doprave, začala byť nedostatočná.

SkryťVypnúť reklamu

Na začiatku 20. storočia sa výrazne začala rozvíjať automobilová doprava. V druhej dekáde 20. storočia sa pozdĺž pobrežia Kalifornie budovala hlavná cestná komunikácia označovaná U. S. Highway 101. Aby mohla pokračovať po pobreží ďalej na sever, bolo potrebné preklenúť úžinu Golden Gate. Prevoz vozidla na trajekte zo San Francisca do Sausalita na severnom brehu úžiny trval asi 20 minút a stál jeden dolár za vozidlo.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 055
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 8 958
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 525
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 124
  5. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 3 330
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 971
  7. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 670
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 344
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 860
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 1 779
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár a Igor Matovič.

Na úroveň vakcinácie má rovnako veľký vplyv aj podpora od populárnych politikov.


4 h
Peter Schutz

Povinnému očkovaniu proti covidu sa nevyhneme.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


59m
Michaela Danišová

Najnáročnejšou prácou je učenie, vraví.


25. nov

Neprehliadnite tiež

Alexander Dubček sa z pobytu v Interhelpe mohol poučiť.


10 h

Patrí medzi najznámejších Poliakov vo svete.


a 1 ďalší 21. nov
Skryť Zatvoriť reklamu