Aktuálne augustové číslo časopisu Historická revue je vo viacerých smeroch výnimočné a ojedinelé. Vychádza totiž v čase, keď si pripomíname 50. výročie augustových udalostí z roku 1968 a práve táto tematika je jeho obsahom. Dodnes je 21. august pre našu staršiu generáciu citlivou témou. Snáď každý, kto mal v tom období aspoň desať rokov, si stále dobre spomína, čo robil v ten osudný stredajší deň. Našou úlohou však je, aby sme priblížili tieto dôležité okamihy slovenských a českých dejín tiež mladým ľuďom, ktorí sa narodili a vyrástli v diametrálne odlišnom svete, než bol ten pred 50 rokmi. Osobne preto považujem aktuálne číslo za jednu z výborných možností, ako pútavým i zrozumiteľným štýlom priblížiť mladým ľuďom príbeh roku 1968 a staršej generácii osvetliť ich spomienky na jednu násilne prerušenú jar.
V predkladanom čísle si tak čitatelia môžu prečítať, čo všetko vlastne predchádzalo roku 1968, aký bol rozdiel medzi vývojom na Slovensku a v českých krajinách alebo akú úlohu zohrali v spoločnosti Alexander Dubček či Gustáv Husák. Autori neobišli ani slovenskú národnú otázku a zápas za federalizáciu republiky, pokusy o reformu ekonomiky, samotnú inváziu armád štátov Varšavskej zmluvy do ČSSR či začiatky normalizácie. Nechýba ani šport, menovite hokej, pretože práve udalosti odohrávajúce sa po víťazstve hokejistov ČSSR nad Sovietskym zväzom boli zámienkou na odstránenie Alexandra Dubčeka z vedúcej straníckej funkcie. Smutnou kapitolou sú obete augustovej okupácie a priblížime si tiež príbeh ,,ôsmich statočných“, ktorí na moskovskom Červenom námestí protestovali proti tejto agresii. Súčasťou aktuálneho čísla sú aj rozhovory s významným literárnym vedcom Milanom Hamadom a fotografom Jánom Lörinczom.
Verím preto, že každý čitateľ sa prostredníctvom týchto článkov ponorí do atmosféry konca 60. rokov a porozumie jednému z kľúčových medzníkov našich dejín. Bola to totiž doba veľkých očakávaní a nádejí, že jar bude len predohrou krásneho leta. Bohužiaľ, 21. augusta 1968 sa ľudia zobudili zo svojich snov do tvrdej a neúprosnej reality.
Tomáš Černák