SME

Obraz, história a naša pamäť

Siedma konferencia Genealógia pamäti v strednej a východnej Európe sa konala 6

Siedma konferencia Genealógia pamäti v strednej a východnej Európe sa konala 6. - 8. decembra na Akadémii výtvarných umení vo Varšave. Počas tohto trojdňového podujatia diskutovala široká škála odborníkov o zaujímavej a nie často vnímanej téme: o vzťahu medzi obrazom ako takým, históriou a pamäťou, inými slovami snažila sa okrem iného odpovedať na otázku akú úlohu hrá proces stvárňovania a zobrazovania v našej historickej i osobnej pamäti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kultúrna teoretička a kritička Mieke Bal ako prvá vyšla s poznámkou, ku ktorej pripojila a koncipovala svoju prezentáciu. Hovorila o dvoch zlyhaniach kultúrnej pamäte; o zabúdaní a o nesprávnych, skutočnosti nezodpovedajúcich spomienkach, teda o zlyhaní pamäte. Kým prvú spája skôr s formou umlčania a cieleného zabúdania v dôsledku násilia zo strany spoločnosti, druhú spája s formou poruchy pamäte, nesprávnym pripomínaním, ale aj nedbanlivosťou dnešných ľudí vo vzťahu k minulosti, aj k mysliteľom, ktorí boli označení za zastaraných, ako napríklad René Descartes. Keď sa spoločnosti nezaoberajú minulosťou, aby si z nej odniesli lekciu, pamäť sa stáva nedostatočnou a bledne. Nasledujúci panel pokračoval v diskusii o viacerých teóriách a kognitívnych perspektívach vzťahu medzi spomienkou, históriou a obrazom. Členovia panelu sa zaoberali rôznymi aspektmi týchto vzťahov, ktoré sa navzájom líšili od prehodnotenia rumunskej socialistickej minulosti na základe rodinných albumov až po problematizáciu výstavby celoeurópskej pamäte a identity na historickom základe v postmodernom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Wojchiech Suchocki v inej prezentácii analyzoval obraz Rejtana od Jana Matejku ako fenomén historických scén a malieb v našom vedomí. Historická maľba totiž nezobrazuje len aktuálna a zrejmý moment; zachytená scéna zostavuje všetky historické sily do jedného rámca. Suchocki zdôraznil význam Matejkovho obrazu pre aktuálnu ikonografiu poľskej histórie.

Nasledujúci panel "Obraz a historiozita: umelecká reflexia na predmet histórie a spomienky ", bol zameraný aj na umelecké interpretácie histórie prostredníctvom obrazov. Prezentácia upozorňovala na dvojakú úlohu obrazov v tomto ohľade; obrazy ako produkty histórie, pričom zároveň sú aj aktívnymi spolutvorcami  histórie.

Ernst van Alphen začal druhý deň Genealogickej konferencie s novým kľúčovým pojmom, v ktorom diskutoval o transgeneračnej diskontinuite a o prerušení spomienok na traumu Gulagu. Van Alphen zistil, že v kultúrnych prejavoch, ako je literatúra a film, sú pre prvú generáciu príznačné pocity hanby za vlastnú sociálnu izoláciu, zatiaľ čo druhá generácia je definovaná hanbou a podozrením voči prvej generácii.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie diskusné príspevky sa potom dotýkali tématiky obrazu a jeho úlohy pri budovaní národnej pamäte a identity. Členovia tohto diskusné kola si vysvetlili význam fotografie, zachytávajúcej zimnú vojnu za fínsku národnú nezávislosť pre dnešnú fínsku identitu, odprezentované boli aj umelecké výstavy, ktoré mali prispieť k legitimizácii socialistickej vlády v Poľsku a účastníci upozornili aj na rozdiely medzi nemeckou kolektívnou politickou pamäťou a individuálnou pamäťou týkajúcou sa Nemeckej demokratickej republiky.

Následne Tadeusz J. Żuchowski poskytol niekoľko úvodných poznámok k druhé dňu konferencie. Vypracoval definíciu pamiatky, verejného priestoru, ale hovoril aj o vzťahu pamätníka ku kolektívnej pamäti. Pamätník bol podľa neho neraz určovaný ako politický nástroj na reguláciu sporných spomienok a na presadzovanie politiky identity, ale na druhej strane aj ako politický nástroj na zlepšenie diplomatických vzťahov a manipuláciu s obrazom krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný deň konferencie sa sústredil na obraz ako tkaninu histórie. Otvorila sa hlavná prednáška Roberta Harimana o tejto úlohe obrazov vo formovaní myšlienok v modernej i súčasnej spoločnosti so špeciálnym zameraním na verejné fotografie. Tvrdil, že aby sme pochopili vzťah medzi fotografovaním a verejnou kultúrou a kolektívnej pamäte je potrebný posun paradigmy. Cez opätovné zváženie fotografie ako verejného obrazu  je možná aj revízie historiografie. Nasledujúci panel bol zameraný o vzťahu fotografických obrazov a pamäte v rámci verejnej kultúry, napríklad diskutovaním o rysoch mytologizácie Stalinovho obrazu v ruskej kultúrnej pamäti. Úloha a funkcia fotografie na ovplyvňovanie pamäti boli diskutované v kontexte juhoslovanskej vojny a poľskom  "muzeálnom boome" – „holokaustské selfies“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 883
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 619
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 569
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 172
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 125
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 577
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 321
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 109
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zrúcanina má symbolický význam.


a 1 ďalší

Eugen Savojský sa vracia do slovenských dejín


Bol deň pamiatky obetí režimu.


a 1 ďalší 1

Aj dramatické 20. storočie zanechalo po sebe pozoruhodné objekty.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu