SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Spravodlivosť a Boží súd

Spravodlivosť a Boží súd - Súdne procesy v stredovekom Uhorsku

Človek je tvor spoločenský a jeho život je nutne spojený so vzťahmi s inými ľuďmi. Niektoré vzťahy sú budované viac na emóciách a citoch, iné sú skôr oficiálne. Plodom ľudských vzťahov nie sú len pozitívne výsledky, ale aj konflikty. Preto si ľudia v priebehu dejín uvedomili potrebu existencie pravidiel, ktoré by pomáhali pri riešení konfliktných situácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Už od staroveku sa zachovali rôzne právne ustanovenia ako známa Chammurapiho stéla. Kým zbierky predpisov starovekých národov mali pôvod v panovníckych ustanoveniach, spomedzi nich sa v tomto vymykajú právne ustanovenia Izraela. Jeho zákony boli spísané v Biblii a viera izraelského národa pripisovala ich autorstvo Bohu.

 

Ako to bolo v stredovekom Uhorskom kráľovstve?

Súčasná občianska spoločnosť, v ktorej sú si všetci rovní pred zákonom, sťažuje pochopenie právneho systému v stredoveku. Každý, kto chce pochopiť stredoveký právny a súdny systém, musí zabudnúť na to, že všetci ľudia, ktorí žili na určitom území, mali toho istého sudcu a mohli sa odvolať na jeden a ten istý najvyšší súd. Kto akému sudcovi podlie-hal, záviselo predovšetkým od toho, k akej vrstve obyvateľstva dotyčný patril a akým právom sa riadil. Podľa toho bol, trocha zjednodušene povedané, sudcom buď kráľ, župan, richtár, alebo feudálny vlastník, na pôde ktorého súdený žil a bol jeho poddaným.

SkryťVypnúť reklamu

V stredovekom Uhorsku vedľa seba existovalo niekoľko foriem práva, ktoré boli z väčšej časti v podobe zvykového práva a z menšej časti boli zachytené písomne.

 

Zvykové právo

Pre právny vývoj v Európe zohralo veľmi dôležitú úlohu rímske právo a cirkevné – kánonické právo, ku ktorým sa v stredoveku pridalo nemecké právo. V našej kultúrnej oblasti nemožno zabúdať ani na slovanské zvykové právo, ktoré taktiež vplývalo na právny vývoj u nás. Keď hovoríme o zvykovom práve, máme pred očami nepísané právo, ktoré bolo používané určitou skupinou ľudí. Už starí Rimania prisudzovali zvykovému právu veľkú vážnosť a platilo, že čím bolo toto právo staršie, tým požívalo väčšiu vážnosť. Zvykové právo sa popri písaných zákonoch uplatňovalo aj v stredovekom Uhorsku. Rekonštruovať, čo všetko zvykové právo obsahovalo a ako sa používalo, je ťažké už len kvôli tomu, že sa o ňom zachovalo málo písomných zmienok. Neexistuje ani zhoda v tom, či môžeme hovoriť o slovanskom alebo slovenskom zvykovom práve. V latinských písomnostiach sa toto právo označuje prídavným menom Sclavonicalis alebo Sclavorum, čo sa dá do dnešnej slovenčiny preložiť ako slovanský alebo slovenský. Ak by sa uprednostnil preklad vo forme slovanský, muselo by byť spomínané zvykové právo identické so zvykovým právom okolitých slovanských národov. Zvykové právo, používané na našom území, však bolo v určitých prvkoch odlišné od zvykového práva, používaného v Poľsku alebo Rusku. Preto niektorí historici uprednostňujú termín slovenské zvykové právo. V 13. až 15. storočí vznikali na území celého Uhorska osady s prívlastkom sclavonicalis (slovanský, slovenský), čo historici považujú za doklad šírenia sa tohto práva. Názov pritom nehovoril o národnosti, ktorá sa ním riadila, ale o forme používaného práva. Z mála zmienok, ktoré sa nám o ňom zachovali, vieme, že upravovalo spôsob dedenia hnuteľného majetku a služobníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Usadzovaním sa cudzích etník v Uhorskom kráľovstve sa zavádzalo aj používanie iných národných zvykových práv. Cudzinci, usadení v Uhorsku, sa riadili právom hostí, ktoré ich zvýhodňovalo oproti obyvateľom, riadiacim sa domácim právom. Silnú pozíciu v Uhorsku mali právne zvyky, importované z nemeckých krajín. Tie boli sčasti zachytené písomne, no sčasti v nich pretrvával zvyk, teda nepísané ustanovenia. Nemecké právo sa obyčajne nazýva emfyteutickým alebo zákupným právom, pretože umožňovalo kupovať a predávať pôdu, čo domáce zvykové právo neumožňovalo. Od valašskej kolonizácie, ktorá sa začala v 14. storočí, sa do praxe na našom území dostalo valašské právo.

Okrem národných zvykových práv sa v Uhorsku uplatňovalo aj zvykové právo kráľovstva. Pri jeho formovaní mal naň vplyv domáci vývoj a pravdepodobne aj staršie zvykové právo, zaužívané na území Uhorska ešte pred vznikom samotného kráľovstva. Zvykové právo kráľovstva sa dotýkalo predovšetkým vojenských a finančných povinností, súdenia, spôsobu súdneho dokazovania, dedičstva, ohraničovania zeme a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Popri zvyku kráľovstva existovalo aj zvykové právo v jednotlivých župách alebo provinciách. To upravovalo hlavne veľkosť mier, ktorými sa vymeriavali pozemky, povinnosti a služby voči lénnemu pánovi.

 

Písané právo

Po vzniku Uhorského kráľovstva vyvstala potreba upraviť niektoré aspekty spoločenského života písanými zákonmi. Tak vznikli knihy zákonov a dekréty jednotlivých uhorských kráľov, ktoré sa týkali svetských i cirkevných otázok.

Na podporu hospodárskeho rastu niektorých sídlisk uhorskí králi udeľovali mestské výsady, ktoré obyvateľom miest zaručovali výhody v samosprávnej, hospodárskej a cirkevnej oblasti. Sudcom mešťanov bol richtár, pričom niektoré mestá sa snažili spísať si nimi používané právo. Urobili tak Žilina alebo Banská Štiavnica a znenie nimi používaného práva zaznamenali do svojich mestských kníh.

SkryťVypnúť reklamu

Vyvrcholením snahy spísať používané právo bolo vydanie zákonníka Tripartitum od Štefana Verbőciho z roku 1514. Táto zbierka zákonov nebola nikdy oficiálne prijatá, no stala sa zdrojom právneho poznania a v Uhorskom kráľovstve nadobudla veľkú vážnosť.

Z predchádzajúceho textu vidno, že v stredovekom Uhorskom kráľovstve vedľa seba existovalo niekoľko foriem práva, užívaných určitými skupinami obyvateľstva, a načrtnutá štruktúra je len zjednodušeným pohľadom na celú problematiku, v ktorej existovali aj rôzne výnimky, udeľované kráľmi.

 

Dokazovanie

Dôležitou súčasťou súdneho procesu je dokazovanie. Keď súčasný človek počuje slovo dokazovanie, predstaví si hrdinov z kriminálnych seriálov, ktorí sú na stope zločinu a hľadajú tú najnepatrnejšiu stopu, aby usvedčili páchateľa. V stredoveku boli pre vyriešenie súdneho sporu taktiež potrebné dôkazy, no tie sa museli nájsť bez policajných vyšetrovateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Pri pohľade na dejiny stredovekého Uhorského kráľovstva by sme mohli spozorovať dve fázy spôsobu dokazovania, ktoré boli závislé od používania písaných zmlúv a svedectiev. Prvá fáza bola obdobie, v ktorom prevažovalo osobné svedectvo nad písomným zachytením udalosti. V druhej fáze, od 13. storočia, začali pribúdať listiny, ktoré zachytili právny úkon, aby sa naň nezabudlo.

V prvej fáze boli ľudia pozývaní na súd prostredníctvom špeciálnych vyslancov, ktorí sa volali pristaldi. Nosili pri sebe pečať súdu, ktorá dokazovala oprávnenosť ich poslania. Pristaldi sa zúčastňovali aj výkonu právnych rozhodnutí – hlavne ohraničovania darovanej zeme a uvedenia do jej užívania. Neskôr vystupovali ako svedkovia v prípadoch, ak ohľadom tejto zeme alebo jej hraníc vznikol spor. Čoskoro sa prišlo na nedostatky tohto systému, ktoré súviseli s ľudskými slabosťami – relatívne krátky život človeka, korupcia a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Uhorský právny systém si vypožičal niektoré výrazy zo slovanského súdnictva. K týmto výrazom patrí jednak spomenuté slovo pristald, ale aj slovo pravda, ktorým sa označovalo miesto súdu pri cirkevnej inštitúcii, nazývanej kapitula. Na našom území plnila funkciu súdu – pravdy kapitula v Nitre. Spory, ktoré nebolo možné vyriešiť prostredníctvom svedectva, boli rozsudzované pomocou Božích súdov. Bola to prax, ktorú mohli vykonávať len pri vybraných kapitulách. Prax vykonávania Božích súdov predpokladala vieru v Boží zásah, keď Boh dá svojou vôľou najavo, na koho strane je pravda. Ak sa niekto chcel pred súdom brániť a nemal dôkazy, rozžeraveným železom mu bolo vypálené znamenie, ktoré sa previazalo plátnom a zapečatilo. Po stanovenom čase sa rana pred kapitulou odviazala. Ak bola rana zahojená, malo to byť Božie znamenie, že dotyčný je v práve.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vzoru cirkevných inštitúcií, ktoré používali písomné svedectvo ako podmienku platnosti nimi vykonávaných úkonov, aj uhorskí králi začali zavádzať prax, aby sa všetky právne úkony písomne zaznamenali. Keďže by na to nestačila kráľovská kancelária, pri niektorých kláštoroch a kapitulách boli ustanovené špeciálne úrady, ktoré sa nazývali hodnoverné miesta. Tieto úrady boli personálne zabezpečované členmi kláštorov a kapitúl (mníchmi a kanonikmi) a plnili úlohu akýchsi notárov. Vďaka tomu sa postupne upúšťalo od praxe Božích súdov a prechádzalo sa k dosvedčovaniu pomocou listín alebo svedectiev. Pozostatkom praxe Božích súdov boli duely – súboje. Súboje sa v súdnictve uplatňovali ešte v 14. storočí tam, kde nebola iná možnosť pravdivo rozsúdiť spor. Víťaz súboja bol zároveň aj víťazom v súdnom spore.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 711
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 245
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 515
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 161
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 235
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 535
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 300
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


10 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Neprehliadnite tiež

Zabudnuté kostolíky na Gemeri skrývajú špičkové gotické fresky.


a 1 ďalší 14. aug

Vplyv aristokratiek na politický a verejný život bol odmocninou vplyvu ich manžela. Jeho smrť často mnohé zmenila.


a 1 ďalší 7. aug

Benátske ostrovy sa stali najskôr útočiskom, neskôr sa premenili na centrum obchodu a prosperity


1. aug

Komunistická propaganda v Československu sa snažila návrat zlata predstaviť ako úspech. Nebolo to tak.


a 2 ďalší 31. júl
SkryťZatvoriť reklamu