SME

Bich Marcel

Marcel Bich sa narodil v talianskom Turíne francúzskym rodičom. V osemnástich odišiel do Paríža. Na živobytie si zarábal podomovým predajom bateriek.

Pred 2. svetovou vojnou sa ešte stačil zamestnať v továrni na atrament. Keď s ostatnými mladíkmi chmúrne hrkotal vo vojenskom vlaku smerom na front, ešte netušil, že pero a atrament sa mu stanú osudné. Nestal sa však spisovateľom, ale vynálezcom predmetu, ktorý dnes nájdete na celom svete - jednorazového prepisovacieho pera. Dnes by sa dožil 90. rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa mladý Bich vrátil z frontu, našiel zbombardovaný Paríž a hospodárstvo v troskách. Napriek tomu sa mu v roku 1945 spolu s priateľom Edouardom Buffardom podarilo získať sponzorských tisíc dolárov, za ktoré kúpili polozbúranú továreň na predmestí Clichy. Začali s výrobou plniacich a guličkových pier.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzsky byrokratický systém sa po vojne pomaly začal zviechať. Priamo úmerne s obnovenou vitalitou úradníkov na prefektúrach rástli aj Bichove obraty z predaja pier. Guličkové perá boli elegantné - nedokázali však ešte stále konkurovať klasickým plniacim perám a kalamárom. Boli pridrahé a často sa kazili. Obozretní francúzski obchodníci nad nimi urobili amen.

Marcel Bich sa zavrel do dielne a začal experimentovať. Bichovi napadlo, že staví na ľudskú netrpezlivosť a urobí pero na jedno použitie. Najprv však musel cestovať do Maďarska, aby si vyžiadal súhlas na použitie patentu od vynálezcu guličkového pera Laszla Bira.

Ďalšie tri roky boli plné pokusov a omylov. Nakoniec pred Vianocami roku 1950 predstavil svoj zázrak: jednorazové guličkové pero. Skladalo sa len z kovového guličkového hrotu, umelohmotného tubusu na atrament a vonkajšieho plášťa.

SkryťVypnúť reklamu

Rozšírené materiály, nenáročná výroba, nízke náklady - tržby lacného prepisovacieho pera nazvaného Bic prekonali najodvážnejšie predstavy vynálezcu. Na Vianoce 1953 už Marcel Bich predával vo Francúzsku denne pol milióna prepisovačiek a začal prerážať na európske odbytištia.

Na Vianoce 1958 sa tučnejúci a plešivejúci barón Bich odvážil prekročiť Atlantický oceán. Lacná prepisovačka Bic, ktorá sa zahadzuje s ľahkým srdcom, bola vytvorená presne na mieru americkému životnému štýlu. O desať rokov už Bich predával polovicu pier, ktoré strovil priemerný Američan za rok.

Úspech pier Bic bol chytľavý. Posmelený barón s prekypujúcimi kontami začal v roku 1972 testovať jednorazový zapaľovač. O rok ho priniesol do Spojených štátov. Tam ho čakal tvrdý boj so zavedeným zapaľovačom Cricket Lighter, za ktorým stála firma Gillette.

SkryťVypnúť reklamu

Tá s Bichom prehrala už súboj o prepisovačky a v zapaľovačoch si to nechcela zopakovať. Obe firmy investovali do televíznych reklám. Gillette mala svoju kreslenú postavičku, Bich zase slogan Flick My Bic! (Škrtni si mojím Bicom). Zdalo sa, že cesta do sŕdc severoamerických kupujúcich je raz navždy otvorená. Bicha však čakal ešte jeden súboj s nenávideným Gillette - a to v roku 1976, keď v Spojených štátoch predstavil svoju jednorazovú žiletku. Pre firmu Gillette - žiletka bola jej hlavným produktom - to bola prisilná urážka.

Bich sa tentoraz prerátal. Konkurenčná žiletka Gillette mu prerezala reťaz úspechov a vytlačila ho na okraj amerického trhu s holiacimi potrebami. Stratil aj osobnú popularitu a tlač ho začala opisovať ako "tvrdohlavého obchodníka plného predsudkov".

SkryťVypnúť reklamu

Plešatý inteligentný Francúz sa Ameriku pokúsil prevalcovať ešte raz - a to v pretekoch o Americký pohár vo svojom obľúbenom jachtingu. Investoval 3 milióny dolárov a príprave venoval 14 hodín denne. Jeho súťažná plachetnica s menom Francúzsko na prove sa nešťastne stratila v hmlách neďaleko prístavu Newport.

Autor: Zuzana V. Očenášová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 184
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 031
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 874
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 909
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 666
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 304
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 179
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Miera deštrukcie krajiny v niektorých ohľadoch prekonala i druhú svetovú vojnu.


a 2 ďalší

„Národ si dekadentnou plutokraciou rozložiť nedáme!“ - hlásala ľudácka propaganda


a 1 ďalší 4

O preklad má záujem Oxfordská univerzita.


Historičky rekonštruujú takmer zabudnuté príbehy.


a 2 ďalší 4
SkryťZatvoriť reklamu