SME

Pražské metro

Prvé plány pražskej podzemnej dráhy pochádzajú ešte z 19. storočia, populárne metro sa postaviť podarilo až socialistickému Československu. Výstavba trvala osem rokov. V nedeľu uplynulo 30 rokov od začatia prevádzky pražského metra, ...


FOTO - ARCHÍV



Prvé plány pražskej podzemnej dráhy pochádzajú ešte z 19. storočia, populárne metro sa postaviť podarilo až socialistickému Československu. Výstavba trvala osem rokov. V nedeľu uplynulo 30 rokov od začatia prevádzky pražského metra, prvej a jedinej podzemnej dráhy na území bývalého Československa. Vlaky na trase metra C začali oficiálne premávať z Kačerova na Sokolovskú (dnes námestie Florenc) 9. mája 1974.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo to 2. júna 1898, keď člen známej pražskej obchodníckej rodiny Ladislav Rott vyzval mestskú radu, aby využila vhodnú situáciu, ktorá vznikla pri výstavbe kanalizačnej siete Starého mesta a začala s výstavbou podzemnej dráhy. Pražské Elektrické podniky však takýto návrh označili za nereálny.

SkryťVypnúť reklamu

Neujal sa ani druhý podobný nápad. Návrh inžiniera B. Ondráčka na výstavbu podzemnej električkovej trate spájajúcej Václavské námestie s Rudolfínom nestál členom mestskej rady ani za to, aby sa ním začali zaoberať.

Technický pokrok a najmä rozvoj dopravy však postupne nútili mestských predstaviteľov hľadať riešenia dopravnej situácie v meste, ktorého vnútorná štruktúra sa nemenila takmer celé stáročia.

Názov METRO sa po prvý raz objavil v návrhu výstavby podzemnej dráhy autorskej dvojice Belada - List z roku 1926. Ani tento projekt mestskí radní neschválili, ale dá sa považovať za ideový zrod pražského metra.

Praha má jedno z najrozsiahlejších historických centier v Európe, v ktorom dodnes funguje, prípadne aj veľmi často nefunguje pouličná doprava. Do mesta prichádza každý deň za prácou veľa ľudí zo širokého okolia. Výstavba podzemnej dráhy mala zabezpečiť chod jej infraštruktúry. Pre úspešný život českej metropoly je efektívna doprava nevyhnutnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1941 pripravili českí inžinieri podrobný projekt trate A z Dejvíc na Pankrác, ako aj projekt tratí B i C. V roku 1943 sa prípravné práce zastavili. Na nových projektoch sa pokračovalo aj po vojne: 2. júna 1965, teda presne 68 rokov po predložení prvého Rottovho návrhu, sa vtedajšia československá vláda uzniesla na realizácii projektu výstavby podpovrchovej električkovej trate medzi Hlavnou stanicou a Pankrácom.

V roku 1967 sa plán zmenil v prospech metra, ktoré postavili podľa sovietskeho vzoru, čiže hlboko pod zemou. Praha musela zároveň nakúpiť nemotorné, ťažké a predovšetkým technicky zastarané sovietske vozňové súpravy, ktorých technický stav často privádzal pražských technikov do zúfalstva. Pohľad na mníchovské metro, ktoré vzniklo v rovnakom období, jasne ukazuje, že v tomto období sa stavalo na iných miestach už modernejšie a lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Hĺbenie podzemných tunelov plnilo v Prahe nielen dopravné, ale aj obranné účely. Metro malo byť zároveň aj akýmsi veľkým protiatómovým krytom. Odolnosť sústavy podzemných tunelov proti vonkajším vplyvom sa však v roku 2002 ukázala ako veľmi zradná. Pri historicky najväčších povodniach, aké postihli Prahu, bolo zaplavených aj 19 staníc metra. Voda spôsobila miliardové škody. Iba zázrakom pritom nedošlo k väčším tragédiám, pretože pre zlú koordináciu, (vinníkov sa nájsť nepodarilo), premávali podzemné súpravy pod Vltavou ešte 15 minút pred tým, ako tunely zatopila voda.

Dnešné metro je živým technickým dokumentom socialistického plánovania, ale aj dôkazom pokračujúcich porevolučných zmien. Na rozširujúcej sa trase metra B sa začali objavovať architektonicky zaujímavé a veselšie priestorové riešenia. Pribudli výťahy pre telesne postihnutých a seniorov (i keď všetky fungujú len zriedka), kvalitnejšie sú informačné služby.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň sa začalo s nevyhnutnými a prevratnými technickými inováciami. Medzi tie najdôležitejšie patrí zavádzanie nových nemecko-českých vozňových súprav a definitívne vyradenie pôvodných sovietskych vagónov z prevádzky. Šikovným technikom sa síce za desaťročia vylepšovania podarilo ťažkotonážne transportéry pretvoriť na prekvapujúco tiché a funkčné súpravy s výborným motorovým vybavením a novým vnútorným zariadením vagónov, ale dnes už nastal čas na zmenu.

Autor: Jaroslav Rozsíval

Česká republika

Četbot DeepSeek.

Dáta na DeepSeek nie sú dostatočne zabezpečené.


TASR
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

Krajiny by mohli pri závažnej kriminalite lepšie spolupracovať.


TASR
Ilustračné foto.
​

Počet ľudí bez práce medzimesačne klesol.


TASR
Súvisiace témy: Encyklopédia - miesta
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre. Chcú pravdu
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 164
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 133
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 706
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 720
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 638
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 405
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 255
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 250
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zrúcanina má symbolický význam.


a 1 ďalší

Eugen Savojský sa vracia do slovenských dejín


Bol deň pamiatky obetí režimu.


a 1 ďalší 1

Aj dramatické 20. storočie zanechalo po sebe pozoruhodné objekty.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu