SME

Pásová výroba

Pre Henryho Forda znamenala pásová výroba splnenie jeho dávneho sna: ponúknuť na trh automobil, ktorý by si mohol dovoliť každý. Pre svet bola pásová výroba jedným z hlavných míľnikov v rozvoji masového priemyslu. Automobilka Ford spustila ...


FOTO –ČTK


Pre Henryho Forda znamenala pásová výroba splnenie jeho dávneho sna: ponúknuť na trh automobil, ktorý by si mohol dovoliť každý. Pre svet bola pásová výroba jedným z hlavných míľnikov v rozvoji masového priemyslu. Automobilka Ford spustila prvú pásovú výrobu pred 90 rokmi - 7. októbra 1913.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na počiatku 20. storočia sa automobily montovali ručne, kus po kuse. To, samozrejme, do veľkej miery zapríčiňovalo ich vysokú cenu, ktorá bránila rozšíreniu automobilizmu do sveta a medzi všetky spoločenské vrstvy.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 1908 predstavil Henry Ford svetu svoje nové vozidlo model T, nazval ho automobilom pre každého. Model T bol príkladom strohého, jednoduchého dizajnu, všetky jeho súčasti boli pevne dané, voliteľná nebola dokonca ani farba. Napriek tomu sa vyrábal až do roku 1927, a to v nezmenenej podobe. Jeho uvádzacia cena bola 850 dolárov. Výroba jedného kusa modelu T trvala na tie časy rekordných 12 a pol hodiny, ale už onedlho to trvalo sotva polovicu. Keď totiž Fordova automobilka prvýkrát spustila výrobu na posuvnom montážnom páse, Ford dosiahol svoj sen. Model T sa zakrátko vyrábal už za šesť hodín, pričom sa predával za menej než 300 dolárov.

Vďaka tomu mohol Ford dokonca zvýšiť platy svojim zamestnancom. V tých časoch išlo o priam prevratnú záležitosť, keď si robotníci z automobilky mohli sami dovoliť kúpiť produkt, ktorý vytvárali.

SkryťVypnúť reklamu

Posuvný pás bol jedným z „objavov“, ktoré Forda zapísali do moderných dejín. Nebol to však jeho vynález - automobilového kráľa inšpiroval podobný systém využívaný v tom čase v baliarňach mäsa v Chicagu či Cincinnati. Systém posuvného pásu tu predstavovali vozíky s mäsom pripútané na pohyblivých reťaziach.

Ani tu však nebola myšlienka „hýbajúcej sa“ práce objavená. Prvou masovou výrobou v tejto forme sa podľa všetkého zaoberali už starovekí remeselníci v Egypte okolo roku 1435 pred n. l. najmä pri výrobe bojových vozov. Ďalším príkladom zo staroveku je Čína, kde sa podobným spôsobom zostrojovali luky od 2. storočia pred n. l. Zaujímavý je aj variant pásovej výroby, v ktorej je pohyblivým elementom voda. Takto svoje vodné kanály v 15. storočí využívali konštruktéri lodí v benátskom prístavisku Arsenal, kde dnes sídli lodné múzeum. Podľa tradícií boli tunajší majstri schopní skonštruovať klasickú benátsku obchodnú loď za jedinú hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým skutočným počiatkom modernej masovej výroby, ktorá neskôr viedla k Fordovmu pásu, bol takzvaný americký systém manufaktúry, ktorý vynašiel roku 1799 Eli Whitney, keď podľa neho začal pre americkú armádu vyrábať muškety.

Základom pre tento systém, a teda aj pre posuvný pás bola výroba kompatibilných súčiastok, ktoré sedeli na každý kus výrobku. Tým sa výrazne zredukovala náročnosť samotnej práce, vďaka čomu ju mohli začať vykonávať aj menej zruční a nevyučení mechanici, ktorí, samozrejme, stáli spoločnosť menej peňazí.

Ďalším príkladom by mohla byť manufaktúrna výroba bicyklov okolo roku 1800, no tá v tom čase prekvapivo produkovala omnoho drahšie bicykle než tradičná ručná.

Pásová výroba sa používa dodnes nielen v oblasti výroby automobilov. I keď čas overil, že je tou najrýchlejšou, najlacnejšou, a teda nejefektívnejšou, jednoznačne patrí medzi najstresujúcejšie pracoviská sveta. K nepretržitému hluku, rušivým vibráciám a prirodzenému strachu pri manipulácii s nebezpečnými strojmi či extrémne ťažkými predmetmi sa iste pridáva aj pocit absolútnej anonymity a nahraditeľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Vynález posuvného pásu možno znamenal počiatok cesty, na ktorej konci bude ľudský faktor skutočne nahraditeľný.

Autor: Lucia Javůrková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 107
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 461
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 660
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 596
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 524
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 710
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prvým poslankyniam sa nepodarila presadiť ani jedna zmena zákona.


a 2 ďalší

Ukrajinské ikony národnej dôstojnosti: Taras Ševčenko, Lesia Ukrajinka a Ivan Franko.


Vira Berkovets a 1 ďalší

Tiso udelil výnimky len tým Židom, ktorí boli pre štát finančne zaujímaví.


a 2 ďalší 1

27. januára 1945 bol oslobodený koncentračný tábor v Osvienčime.


Katarína Mešková Hradská a 1 ďalší 6
SkryťZatvoriť reklamu